Brev:
Hvad kan man som 3 årig
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig for at få lidt in-put til hvad jeg kan forvente af min søn i en given alder. Jeg tænker på sprogligt, grov- og finmotorisk, sociale kompentencer etc.
Uværgeligt sammenligner jeg jo Emil med andre børn på hans alder. Og hvis jeg ser nogle kan noget Emil slet ikke kan - så kan jeg simpelthen ikke gennemskue om han er "bagud" eller det andet barn "foran". Og der er jo store forskelle - det er jeg med på, alle har styrker og svagheder. Men nogle pejlemærker ville være rart at have. Vi vil jo helst give ham de udfordringer han har brug for, men samtidig ikke have urealistiske forventninger til ham.
Jeg tror såmænd han er meget gennemsnitlig ift. sin alder. Men forsøger at beskrive lidt alligevel.
Grovmotorisk tror jeg han er fint med. Han løber og går uden problemer, kan sagtens nå at skifte kurs eller stoppe hvis et andet barn komme ind i hans bane. Han elsker sin løbecykel, hvor han løfter begge ben og snildt kan holde balancen på to hjul 50-100m hvis det går ned af bakken. Han hopper, går baglæns og sidelæns, slår kolbøtter uden hjælp og lander sikkert på benene hvis han hopper ned fra ting (50 cm eller deromkring - bliver det højere vil han gerne lige holde en i hånden). Han har fanget princippet i sin to-hjulede (med støttefod) cykel, men har stadig lidt svært ved at nå pedalerne, men fremad kommer han da efterhånden. Han ELSKER at være fysisk og sidder stort set aldrig stille.
Af samme grund tror jeg hans fin-motorik er knap så god. Altså han kan jo godt tage om små ting, putte låg på tuscher og den slags. Men f.eks. puslespil er han klart ikke så god til som mange der er yngre. Han gider ikke sidde der længe nok til at lære det - kan måske ikke holde fokus. Koncentration er i det hele taget ikke hans stærke side. Han tegner også stadig bare streger og at udfylde felter i en malebog forstår han slet ikke. Han spiser stadig med ske og gaffel - får en kniv og prøver at skære ting ud (uden stor succes) og forsøger også at bruge kniven til at skubbe maden op på gaflen. Han kan næsten selv tage sit tøj af og på - "Det er svært" klynker han og vil have hjælp fordi han ikke gider at bruge tiden på det. Men han kan godt selv hvis han skal.
Sprogligt udvikler han sig også fint - siger lange sætninger, fortæller om alt muligt og finder på ting som slet ikke passer. Og det er forvirrende. Siger f.eks. "de andre børn i vuggestuen vil ikke lege med mig" eller "hvorfor driller de andre børn mig"? Så spørger vi selvfølgelig hvad de gør når de driller - og de skubber ham så. Spørger vi til det siger pædagogerne at det er der ikke noget i - han er også selv lidt bisset mod de andre. Men gør de noget mod ham bliver han noget så fortørnet. Men hvorfor siger han det så - må jo fylde noget i ham. Hvornår begynder de at lyve bevidst? ...
... Emil siger tit han har slået sig, for så ved han at vi kommer - men der er ikke sket noget som helst andet end han har lagt sig ned på gulvet.
Han er begyndt at udtrykke følelser dvs. fire styk nemlig sur, vred, glad og ked af det. Sagde f.eks. forleden i bilen "jeg er faktisk vred på dig mor - ikke meget men bare lidt". Spurgte selvfølgelig hvorfor og det var så fordi han ikke måtte få den slikpose han ville da vi købte ind. Eller han siger han blev ked af at få skæld ud. Så det er jeg glad for - det er rart at han kan fortælle hvor han er med sine tanker og følelser der.
Socialt ...... DET synes jeg er svært at vurdere. Han vil gerne på besøg hos de andre børn på vejen. Han opfinder gerne lege, som f.eks. at bygge en Netto og sælge mad, lave et tog af stole og sådan. Og de andre børn må da gerne være med, men kun som statister og kun hvis de gør som han synes. Tror ikke han har en bedste-ven i vuggestuen/børnehaven, men leger vist mest bare med alle og måske mest for sig selv. Kan ikke helt finde ud af om han stadig mest parallel-leger.
Han får stadig raserianfald hvis tingene går ham i mod eller han får nej til noget. Men er så begyndt at sige "jeg bliver sur/vred nu" i stedet for at slå. Har vi sagt til ham 1000 gange - du må gerne blive vred og du må gerne sige du er vred, men du må ikke slå. Hvornår begynder de at kunne styre deres impulser - kan se han stadig gør ting han VED han ikke må simpelthen fordi han ikke kan lade være.
Han elsker at lave ting sammen med andre og at hjælpe derhjemme med f.eks. at dække bord, lave mad (skylle grøntsager, putte dem i gryden og røre rundt - hælde vand og mælk op og sådan noget). Min fornemmelse er at han er ganske vellidt af de andre børn og pædagogerne - men at han som de fleste andre får nogle hysteriske anfald og kan finde på at reagere fysisk.
Vi har for nyligt forsøgt med at gå rundt uden ble efter aftensbadet - og der har han faktisk sagt til når han skulle tisse og er gået på potten. Siger også han skal tisse og rejser sig fra badekarret, når han er i bad. Han siger nogle gange til hvis han har lavet lort eller når han tisser, men oftest ikke selvom han godt ved det. Det forstyrre legen at blive skiftet. Så lige med det tænker vi at vi til sommer kan prøve at komme af med bleen, hvor han kan rende rundt uden ble på i haven. Så det har vi ikke sådan fokus på. Og det er måske dumt ... skal vi hellere gribe chancen nu hvor vi har set han kan tisse på potten???
Nå, det blev en lang historie (hvem elsker ikke at fortælle om sit barn) - men egentlig ville jeg jo bare gerne have nogle pejlemærker på hvad vi kan forvente af ham. Hvad vi skal udfordre ham på. Og hvad skal vi måske være særligt opmærksomme på ift. hans alder og udvikling når baby kommer på banen når som helst her de næste par uger.
Med venlig hilsen
Rikke
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
22. november 2024 | Opdragelse | 3 år
Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...
13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
31. august 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen. Har lige brug for at hører dine tanker, omkring min bekymring til...
Viden om børn:
Sut
Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.
Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...
Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI
Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.
Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.
- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.