Svar: Far skal på rejse
14. marts 2011
Alder:
19 mdr.
Kære Sanne
Med den alder jeres datter har, vil hun naturligt ikke kunne forstå hvor far er, og det er begrænset, hvor meget forklaring du vil kunne give hende. Hun forstår jo ikke, at far kommer igen om 8 dage, hun ved ikke hvad dage er og kan ikke forholde sig til tid - men du vil f.eks. godt kunne sige "far er på arbejde", "far kommer hjem igen" eller lignende. Og det vil være helt naturligt at du taler med hende om far, så hun hører at han stadig er der et eller andet sted og ikke bare er forsvundet.
Hvis far har mulighed for at ringe hjem, så hun kan høre hans stemme i telefonen, så er det også en mulighed. I kan også bruge scype og webcam så hun også har billede på og kan se at far er der. Det er naturligvis begrænset, hvor meget hun vil kunne forstå af dette og også begrænset, hvor meget tid hun vil bruge på det, så I skal også acceptere, hvis det ikke interesserer hende eller hun bare ikke forstår det :)
Det er rigtig fint at du holder ferie, så I kan slappe af og lave ting sammen og nyde hinanden på en anden måde. Men ellers så er det også noget med at lade hverdagen ligne sig selv så meget som muligt, fordi det også giver tryghed :)
Når hun spørger til far, nævner hans navn, så skal du bare tage det helt naturligt og i princippet svare, som hvis han kom hjem om 2 timer :) Masser af børn har forældre der rejser og som er væk hjemmefra i kortere eller længere perioder. Det skal nok gå helt fint :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske