Svar: Sen til at sove om aftenen
14. marts 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Majbritt
Det lyder som om at din dreng lige nu har brug for at sove lidt mindre end tidligere. Det er helt okay, det er helt normalt at børn i nogle perioder har behov for at sove mere end i andre perioder. Det kan sagtens handle om alder og udvikling og netop, som du skriver, at der sker rigtig meget med ham lige i øjeblikket - både sprogligt og mentalt :)
Gennemsnitligt vil børn på jeres drengs alder, ofte sove 12½-13 timer i døgnet. Ofte fordelt så barnet sover 1½-2 timer til middag og ca 11 timer om natten. At det er gennemsnitligt betyder naturligvis at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre.
Du skriver ikke hvad tid I står op om morgenen, men hvis jeres dreng starter dagen kl. 7, så er han måske først parat til at sove kl. 20.30 og ikke allerede 19.30 hvor han puttes nu og det kan godt være et forsøg værd, at I i en periode prøver at putte ham lidt senere. Det handler også om at I godt kan risikere at komme ind i en vane, hvor han forbinder det at skulle sove med et ritual, som varer 1 time i stedet for 15 minutter og så er det dette ritual han tager med sig, uanset hvad tid I så prøver at putte ham.
Ved at putte ham lidt senere, så kan I atter opnå at han falder i søvn når han har fået læst historie og dermed forbinder det at blive puttet med at lægge sig til at sove og ikke med at skulle lege ...
Samtidig er det jo så også sådan, at han har en alder, hvor han også prøver lidt grænser og naturligt også godt kan have brug for at tumle lidt rundt. Så længe han ikke er ked af det, så er det helt okay at han ligger i sin seng, han må gerne ligge og kigge i bøger, snakke med sin bamse eller rumstere rundt og så kan I kikke ind til ham en gang imellem, berolige, betrygge, kærtegne lidt og så gå igen. Det er helt okay at gøre det sådan. Smider han sutterne ud af sengen, så samler I dem først op, når I kommer tilbage på værelset igen :)
Med hensyn til at du oplever at din dreng "hænger i vinduerne", når du henter ham, så handler dette sandsynligvis om, at han savner dig og er mere og mere bevidst om at du er der og at du kommer efter ham. Han registrerer meget bevidst nu, hvornår du kommer og går og selvom han ikke kan klokken, så reagerer hans indre ur på, at nu kommer mor snart. Og når han så savner dig, så stiller han sig hen og spejder efter dig - lidt ligesom du sandsynligvis også gør, hvis I har inviteret gæster og venter på at de skal komme :)
Denne øgede bevidsthed og savn gør naturligt også at han om dagen måske græder lidt, når han savner dig og det er vigtigt at anerkende dette. Du må naturligvis også gerne fortælle ham, at du også savner ham og at du glæder dig til I ses og at du altid skynder dig så meget du kan, for at I kan være sammen igen :) Du har naturligvis også ret i at han jo bliver ældre og der stilles flere og flere krav - også til selvhjulpenhed. Opmærksomhed har børn i alle aldre behov for,- men deres behov for hjælp ændrer sig naturligt i takt med at de bliver ældre.
Jeres dreng kan jo f.eks. spise selv og får ikke hjælp til dette, som de mindre vuggestuebørn gør. Men han har stadig brug for hjælp til at lege med de andre børn, brug for hjælp til at indgå i sociale relationer og lære at agere sammen med de andre - hvilket er noget de mindste børn ikke har brug for på samme måde. Så børns behov for opmærksomhed og behov for hjælp, skifter altså i takt med at de bliver ældre :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske