Svar: Vil ikke spise forskelligt mad
14. marts 2011
Alder:
12 mdr.
Kære L og N
De fleste børn vil naturligt i 1 års alderen begynde at spise mere selektivt. Deres lyst til at smage og putte alt i munden forsvinder og i stedet er det mere interessant at lege med maden, tygge på det, tage det ud af munden, smide på gulvet osv. ligesom det også er mere og mere interessant at undersøge, hvad reaktion det giver hos jer ...
Samtidig med at jeres dreng har nået denne alder, så har han også være syg, har derudover ondt på grund af tandfrembrud og lyder stadig ikke til at være helt på toppen. Det påvirker naturligt hans appetit i ekstra grad og gør naturligt også jer ekstra bekymret, for det er jo vigtigt at han får den næring han har brug for.
Og når så prøverne samtidig viser lavt jernindhold, trods jerntilskud ... Jeg kan godt forstå I synes det er svært. Det er dog begrænset hvor meget I kan gøre ved det, I kan jo ikke tvinge ham til at spise - men I skal naturligvis sørge for at tilbyde ham små hyppige måltider og også sørge for at den mad han får er god, sund, næringsrig og også indeholder jern :)
Man taler om to typer jern:
1. Non-hæm jern, der hovedsageligt findes i kornprodukter, grøntsager og komælk
2. Hæm-jern, der er i kød, indmad og fisk.
Kroppen optager bedst hæm-jern, så for bedre at kunne optage non-hæm-jern kan man med fordel spise C-vitamin, det er blandt andet også derfor det anbefales at jerntilskud gives sammen med f.eks. lidt frugtmos.
For de små børn kan det være svært at få jern nok igennem maden, hvorfor det anbefales at give barnet et ekstra jerntilskud - og hos jeres dreng har det tilsyneladende ikke været nok ... Det sker nogle gange og der behøver ikke være noget alvorligt til grund for dette :) Sørg for at han får masser af kød, indmad, fisk, kornprodukter og grøntsager. Bibehold stadig mælk i hans grød og giv også mælk af kop. Han bør få letmælk med den alder han har nu. Og så må du fortsat give ham jerntilskud.
Hvor meget jern han skal have, bør ordineres af lægen og jeg synes du skal ringe og spørge, hvad der vil være passende mængde. Du kan også overveje om du skal prøve med et andet jerntilskud, for at se om han vil optage dette bedre.
Med hensyn til hans afvisning af mad, så vil det være rigtig godt at I giver ham mad, som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Han kan naturligt spise det samme som jer. Men sørg for at der altid er mindst en del på tallerkenen, som han kan lide. Det kan være bare 1/4 stykke rugbrød. Når tallerkenen sættes foran ham, så er der noget at gå igang med, noget at spise og det er vigtigt at han netop lærer at spise sammen med I andre og ikke starter med at afvise maden.
Samtidig så er der også stor sandsynlighed for at han naturligt vil begynde at smage på noget af det andet, når han først er igang med maden, når I sidder og hygger jer. Og det er netop også vigtigt at I hygger og at det at spise forbindes med noget rart. Der skal være god stemning og I skal nyde maden I spiser. Han spejler sig i jer.
Det er vigtigt at I ikke begynder at diskutere hen over bordet hvad han skal spise, hvor meget og hvordan, men giver ham madro og lader ham spise selv :)
Sørg for at han får en godnatgrød at afslutte dagen på. Det skal gives adskilt fra aftensmaden, og indgå som en fast del af putteritualet. Det er vigtigt, så han ikke går sulten i seng.
Varier også mellem varm og kold mad, både til frokost og om aftenen. Brug gerne rester fra aftensmaden til frokost, så han får mulighed for at spise lidt mere der - nogle gange er appetitten bedre om dagen end om aftenen :) Sørg for at variere maden, så der er valgmuligheder og hold fokus på hans indtag over flere dage. Det gør ikke noget at han spiser mest pasta og majs den ene dag, og så spiser makrel den næste og frikadeller den 3. dag. Det vigtigste er som sagt at han spiser og hen over flere dage, spiser varieret :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske