Svar: Min dreng sover uroligt
14. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Kære trætte tvillingemor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det mon er et reelt behov for en ekstra amning jeres dreng har. Han har altid være mere tryghedssøgende end sin søster, han har altid haft brug for at mærke jer, være mere på arm og samtidig fortæller I også at han er en fysisk stor dreng på 10 kg, så han har naturligt også et vist behov for mad og væske.
Jeg er derfor lidt tilhænger af, at I forsøger at lade ham komme over til mor, når han vågner om natten. Og gør det med det samme, i stedet for at lade far forsøge at berolige og betrygge, give vand eller andet, så lad mor tage ham op, amme ham og få ham til at sove videre.
Jeg har en formodning om at han ved at blive ammet denne ekstra gang, naturligt vil begynde at sove videre og være roligere i sin søvn - han vil altså på sigt næsten kunne spise i søvne og vil ikke registrere opvågning som nu og når der på denne måde er fuldstændig ro på og han forbinder det at sove med noget trygt og dejligt, så kan den ekstra amning trappes ud. Han kan stadig i begyndelsen få lov til at komme over til mor, ligge tæt, få nærhed, men brystvorten lirkes så ud af munden og kan tilsidst helt undværes - princippet som I har læst i min bog kap. 6.
For mig lyder det lidt som om at han har brug for at blive ammet den ekstra gang lidt endnu - både fordi han har brug for mælken i kraft af sin størrelse, men også fordi han har brug for den ekstra tryghed og nærhed. Det lyder også som om at han drømmer en del, det at han klynker i søvne og vågner op med gråd, kunne godt tyde på at han drømmer meget og derfor naturligt også vil have glæde af brystet en ekstra gang, fordi det også beroliger og hjælper ham videre i søvnen uden at han vågner op og tror han skal være aktiv og vågen.
Det betyder naturligvis ikke at du skal amme ham en gang i timen hele natten og I skal naturligvis bibeholde de gode rutiner I allerede arbejder på. Det er også meningen at amningerne på sigt skal trappes ned, jeg fornemmer bare at han har brug for lidt mere tid end lillepigen har og måske skal have det i lidt flere etaper.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske