Svar: Væk med amning om natten
14. marts 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Så længe din datter har ondt, har smerter fra ørerne, øreflåd, tilstoppet næse og generelt er utilpas, så kan du ikke gør særlig meget for at ændre vaner, så har hun mest brug for at ligge tæt med mor og det er naturligt at hun også søger brystet ekstra.
Det er også helt naturligt at hun på grund af slimdannelse og irriterede slimhinder i øre, næse og svælg har svært ved at spise mad i stykker og svært ved at synke. Derfor må du lige nu give hende blendet og godt moset mad, så hun får noget næring indenbords. Det er vigtigere at du lige nu giver hende grød og mos, så hun ikke søger brystet ekstra meget fordi hun er sulten, men stadig får noget at spise :)
Om aftenen vil det på samme måde være rigtig godt at du supplerer med lidt grød inden sengetid, så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng. Det kan også være en god idé at give hende noget smertestillende, så du er sikker på at hun ikke vågner fordi hun har ondt (tal med ørelægen om dette) og så vil det være fint at du ammer hende aften, sen aften og igen tidlig morgen. Midt nat, må du forsøge at berolige hende med din nærhed, kærtegn osv.
Hvis hun kun vil brystet og kun brystet kan gøre hende rolig og afslappet, så må du give hende bryst, men sørge for at gøre det kortvarigt, så hun ikke fylder sig med mælk. Hun skal altså have lov til lige at die lidt, finde roen og så lirker du brystvorten ud af munden på hende. De første par gange søger hun brystet igen, så får hun det igen, dier lidt og så trækker du atter brystet til dig. Samtidig med dette, så indfører du små kærtegn, det kan være at holde en hånd på hendes hofte, når du ligger ned og ammer, stryge hende over håret eller holde hende i hånden. Og stille og roligt skal du altså hjælpe hende videre i søvnen med netop disse kærtegn og uden at behøve brystet i munden hver gang.
Så skemad som hun kan kapere i øjeblikket, så hun får spist og mælkeindtaget holdt på et minimum samtidig med at du naturligt giver hende den tryghed og ro hun lige nu har brug for. Og så må mad i stykker og mere og mere familiemad rigtig på banen, når hun er rask igen.
Og så må I naturligvis også på sigt vurdere, om det vil være godt for jeres datter at hun måske putter med far. Han kan give samme varme, ro og nærhed som mor kan. Han kan give hende lidt vand, hvis hun er tørstig, men kan af gode grunde ikke amme hende. Hun vil naturligt dufte din mælk, når hun sover sammen med dig og vil derfor også være tilbøjelig til at søge brystet mere...
Modsat, så giver det nogle gange også mere ro, netop at sove hos mor. Så må du tage en bluse på, så hun ikke selv kan finde brystet i søvne og du må berolige og lulle hende i søvn og så vidt muligt ikke amme - og vil hun så ammes, så gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun trøstes, netop for at hun også har appetit til at spise mere om dagen.
Og netop om dagen gælder det samme, at mælkeindtaget skal holdes nede og mere rigtig mad sættes ind. Tingene hænger jo sammen, jo mere mad hun spiser, jo mindre har hun brug for at søge brystet fordi hun er sulten. Men jo mere mælk hun drikker, jo mindre mad vil hun også have behov for. Så det er vigtigt at finde balancen og så hellere give hende mos, færdiggrød og mad fra glas, hvis det får hende til at spise - end at kæmpe med familiemad, der kommer retur og eneste løsning så er brystet :)
Rigtig meget held og lykke :) Rigtig god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske