Brev:
Hun drikker ikke mælk nok
14. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Hun drikker ikke mælk nok
Hej
Vi har haft en kamp for at få min datter på 10 mdr til at spise nok "rigtig" mad.
Hun startede allerede i dagpleje da hun var 6 mdr. Ganske enkelt fordi hun var umulig (føltes det) at aktivere nok derhjemme. Hun har altid været super aktiv og langt fremme mht udvikling, især motorisk. Efter hun startede dagpleje og derfor var sammen med andre børn blev det langt bedre. Vi havde pludselig en meget mere glad pige.
Det at hun startede dagpleje gjorde selvfølgelig at hun fik en ordentlig omgang med nogle sygdomsperioder, og i de perioder nægtede hun at spise grød, og måtte derfor nøjes med MME (jeg ammede kun de første par uger).
Nu synes jeg endelig vi har fået en rigtig god rytme med hensyn til mad, men... nu drikker hun næsten ikke mælk mere.
Sødmælk gider hun ikke, det bliver bare spyttet ud igen. MME i kop gider hun heller ikke, kun vand er godt nok i kop. Hun har aldrig været vild med min hjemmelavede grød og får derfor købegrød. Altså pulver blandet med vand. Det samme med kartoffelmos. Hun nægtede min hjemmelavede, men pulverkartoffelmos elsker hun, hvilket jeg har ladet hende få selvom jeg ved der er salt og andre ting i. Men det er vel bedre end at hun slet ikke spiser noget.
En dag derhjemme ser ca sådan her ud:
Kl 6 vågner selv
Kl 6.30 morgengrød (fuldkornsgrød/havregrød) + evt noget sveskemos for maven
Kl 8 lille flaske (hun drikker nok max 60 ml) og puttes
Senest kl 10 vækker jeg hende, hvis hun ikke selv er vågnet. Ellers kan hun finde på at sove over 3 timer dér
Kl 10.30 Rugbrød
Kl 11.30 Frugt
Kl 12 Puttes til middag uden flaske
Ca kl 15 vågner hun selv
Kl 15.30 Kartoffelmos/grøntsagsmos
Kl 16.30/17 lille powernap hvis hun har sovet kort middagslur
17.30/18 Aftensmad sammen med os andre
Kl 19.30/20 Aftenflaske (max 150 ml) og og puttes til natten
Derudover plejer hun at, vågne en gang om natten og få ca 120-150 ml MME, men det er oftere og oftere hun sover igennem.
Jeg synes slet ikke at hendes mælkeindtag er højt nok. Hvis hun bare havde spist hjemmelavet grød, så kunne jeg have kommet noget MME i den, men jeg ved ikke helt hvor jeg skal ændre for at hun kan få mere, og samtid spise godt. Engang imellem sker det at hun er meget sulten mellem måltider, og så giver jeg hende ofte lidt MME, hvor hun så drikker ca 40-50 ml og så ikke vil have mere.
Det skal siges at sundhedsplejersken for nyligt har været på besøg, og hun siger at hun ser rigtig fin ud med hensyn til vægt og det hele.
Med venlig hilsen
Anne