Brev:
Vil ikke spise aftensmad - 9 mdr.
13. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Vil ikke spise aftensmad - 9 mdr.
Hej Helen
Min dreng er lige blevet 9 måneder og hele hans liv har der været problemer med at han ikke har taget nok på. Han gylper ualmindeligt meget og er helt uinteresseret i mad. Derudover har han i løbet af den sidste måned haft mellemørebetændelse og skoldkopper og har derfor slet ikke ville spise.
Vi, eller især jeg, bekymrer os rigtig meget om det, men prøver meget ikke at lave spisesituationerne til dårlige oplevelser.
Når jeg læser herinde hvad du anbefaler af måltider på en dag, er det fuldstændig urealistisk langt fra de mængder han kan/vil spise, men jeg synes, at vi i løbet af dagen får acceptabelt med mad i ham. Problemet er nu, at han nægter at spise aftensmad og jeg vil høre om du har nogle forslag til, hvad vi skal gøre anderledes.
En typisk dag er som følger:
05.30-06: amning. sover lidt videre
08.00: havregrød af ½ dl havregryn, 2 dl mælk, smør
09.45: en halv blomme + en kvart banan (vil her ikke spise brød) Sover to timer
12.00: 1 stk groft bondebrød med smør og forsk. smørbart pålæg. Lidt æblemos med jern. Tilbydes kogte grøntsager, men spiser det ikke. Dog gerne agurk. Måltidet tager en time og maden skal narres i ham. Jeg ved godt det ikke er rigtigt at gøre, men ellers spiser han kun to-tre hapsere. Han får selvfølgelig også lov selv at spise dem.
14.15: Tilbydes grød lavet på mælk. Spiser typisk en halv portion. Sover ca en time
16.00: Spiser ca 100 ml yoghurt eller en halv bolle og lidt banan
18.00: Tilbydes grøntsagsmos og kogte grøntsager og kød i stykker som han selv kan spise. Nægter at spise noget som helst.
19-19.30: Ammes. Sover
22.30 Ammes. Sover. Vågner ofte om natten og skal have sut. Ligger meget uroligt, men spiser først igen tidlig morgen.
Derudover tilbydes han sødmælk af kop imellem og ved måltiderne, men vil ikke ammes i løbet af dagen (hvilket jeg heller ikke synes han skal længere).
Det skal siges, at han gerne vil spise pulvergrød til aftensmad, men det synes jeg bare er et dårligt spor at komme ind på.
Hjælp os - Hvordan får vi ham til at spise aftensmad?
Mange hilsner