Brev:
Svær at lægge om aftenen og sover meget let
13. marts 2011
Alder:
11 mdr.
Svær at lægge om aftenen og sover meget let
Kære Helen
Tak for dine konstruktive svar på mine spørgsmål angående vores store pige på nu 4 1/2. Nu er turen kommet til vores yngste, som er 11 måneder og som er svær at lægge og som sover meget let.
Lidt skitsering af hendes udvikling og hverdagen:
Hun er en glad pige - kan sidde længe med sit legetøj, er nysgerrig, "gumper" rundt i stuen på numsen og skal pille ved alting. Hun er anderledes end sin søster, i den alder og det er jo helt ok, men vi kan jo ikke lade være med at sammenligne alligevel.
Hun kravler ikke, vender sig ikke og vil ikke støtte på sine ben og vi er i dialog med kommunens sundhedsplejerske om dette og går til babysvøming.
Hun skal begynde i vuggestue i næste uge og vi er helt sikre på at hun nok skal komme efter det.
Hun ikke interesseret i at amme mere, og det er jeg lidt ked af, men sådan er det. Men hun elsker at putte på skødet og vil gerne kramme og kysse.
Hendes far har gået hjemme med hende i de sidste to 2 måneder og vi har også haft fælles barsel. Hun har dog haft mindre mor-tid på det seneste og er lige nu meget morsyg. Os voksne har kunnet supplere hinanden mht til hvem der skulle stå op med hende tidligt og hvem der har nattevagten. Men lige om lidt er vores barsel forbi og jeg frygter hvordan det hele skal hænge sammen, når vi skal tilbage på arbejdet og ikke får vores nattesøvn.
Hun deler værelse med sin storesøster og vi tror stadig på at det kan fungere, men vi har nok brug for nogle god råd med hensyn til at lægge vores yngste til at sove om aftenen.
I takt med at hun kan komme rundt på numsen, så tror jeg også at seperationsangsten har sat ind. Hun har indtil for nyligt sovet meget mere end de 6 timer man regner for at være "at sove igennem".
Vores putteritual er pt:
Hvis hun viser tegn på træthed, så kommer hun i seng før sin søster ca. kl.18.30-19. Før i tiden kunne hun godt falde i søvn i løbet af et kvarter.
Nu sparker hun som vild med benene, kaster med sutten, kæmper med dynen og hun kører i virkeligheden sig selv mere op.
Hvis de kommer i seng samtidig så læser vi en godnathistorie for dem og vores ældste får børstet tænder. Men jeg kan ikke forlade rummet, når først vores yngste er lagt i sin seng, for hun begynder at skrige hysterisk med det samme, der er tegn på at jeg rejser mig for at gå.
Summesummarum - vores store datter falder i søvn efter 15 min og den yngste møffer rundt i en hel time, inden hun endelig lukker øjnene.
Vi aer hende på maven, synger for hende og giver hende sutten. Hun holder fast i vores fingre og trykker sig op mod den pude vi har lagt på tværs ved hovedgæret, for at gøre sengen lidt mindre og mere tryg for hende.(Nogle gange græder hun også selvom vi er lige der ved siden af hende. Men vi tager hende ikke op, for så er balladen endnu værre, når vi så forsøger at læge hende igen).
Ofte vågner hun igen, når vi forsøger at liste ud af rummet. (min mand er bedre til det - jeg har ikke helt samme tålmodighed til at blive siddende)
Min mand har som regel nattevagten og han er inde hos hende 2-3 gange om natten - nogle gange i en time af gangen. Hun vågner lige så snart han fjerner hånden fra hendes mave.
Hun vågner 5.30-6 om morgenen (før pludrede hun, nu græder hun) og så tager jeg over og ofte går jeg ned i stuen og sidder med hende en lille time, før jeg laver morgenmad, for hun er stadig træt.
Jeg kan godt være i tvivl om hun får nok at spise til aftensmad, for maden bliver kastet rundt, og det er svært at holde øje med hvor meget der kommer ind. Og hun er meget selektiv i hvad hun vil spise (grøntsagsmos gider hun ikke) Da hun ikke ammes, så får hun ikke noget der.
Har tænkt på at lade hende lege i sin seng i løbet af dagen, så den ikke kun bliver forbundet med det negative cirkus der kører om aftenen.
Hun sover lur i sin barnevogn to gange om dagen og der er ingen problemer. Hun kan ikke befri sig for voksiposen og falder hurtigt i søvn der. Vi har brugt voksiposen i sengen, men hun kommer til at svede meget og nu om aftenen i sengen, kæmper hun sin livs kamp for at komme ud af den og det er ikke just søvndyssende. I aftes gav jeg hende en fleecedragt på og droppede at forsøge at give hende dyne på. I nat har hun faktisk ikke været vågen, da jeg efter 3 forsøg endelig kunne liste mig ud ar rummet. Men tør ikke satse på at det er den nye rutine :)
Så, hvad tænker du at vi kunne gøre?
Mange hilsener
En lidt frustreret mor