Svar: Udpumpning - 5 mdr.
13. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Der kan være flere grunde til at din brystpumpe ikke virker.
For det første kan det skyldes at ventilen der sidder i pumpen ikke vender rigtigt, eller at der måske er en utæthed, eller at størrelsen måske er forkert ... Det kan være en god idé lige at tjekke, at alt er sat korrekt sammen og slutter tæt. Du skal også være opmærksom på om suget passer til dit bryst i størrelsen, så det kan arbejde rigtigt med brystet.
Derudover kan det spille ind, hvordan du har det med at malke ud. Nogle kvinder blokerer psykisk overfor pumpen og selvom der er masser af mælk, så løber det bare ikke når man sidder med en maskine - uanset om det er den ene eller den anden slags. Der behøver her ikke være forskel på om det er en manuel pumpe, en batteridrevet eller en elektrisk pumpe man bruger.
Hvis du gerne vil malke ud dagligt, og regner med at gøre dette til din datter er 1 år, så kan det være en god idé at leje en elektrisk pumpe. De brystpumper man kan leje i større babyudstyrsforretninger, på visse apoteker eller f.eks. via Falck, har en større motor og arbejder med brystet på en anden måde. Og jeg vil umiddelbart anbefale dig, at prøve at leje en sådan maskine og så se om det gør en forskel for dig. Du kan nøjes med at leje en i en uge og så se om det fungerer.
Du skal naturligvis overveje, hvor meget du ønsker at malke ud og til hvilket formål og hvorfor .. Du kunne måske også have held med at malke ud med hånden, det fungerer for nogle kvinder. Udmalkning foregår normalt i en kortere periode og man kan ikke stimulere brystet med en pumpe, på samme måde som barnet kan stimulere. For at opretholde mælkemængden, vil det derfor være rigtig godt, at du også fortsat ammer.
Du kan med fordel malke ud fra det ene bryst imens du ammer fra det andet - det kunne du faktisk også forsøge med den manuelle brystpumpe du har. Netop når du ammer, så virker hormonerne og nedløbsrefleksen er naturligt igang, så det at have din datter ved det ene bryst og samtidig pumpen ved det andet, kan have god effekt :)
Du skriver, at du gerne vil bruge modermælk i madlavningen fordi din datter er i risiko for at få allergi. Jeg vil her lige sige, at der ikke umiddelbart er dokumentation for, at det forebygger allergi mere at bruge modermælk i maden i stedet for f.eks. modermælkserstatning, når først din datter har den alder, som hun har nu ... bare til orientering :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske