Svar: Hvordan lærer jeg hende at falde i søvn i egen seng?
12. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Nana
Som jeg læser dit brev, så sover din datter uden at blive vugget om formiddagen. Og når hun puttes til middag, så falder hun også selv i søvn i sin barnvogn. Du triller en tur og hun falder i søvn imens I kører ... Det er altså kun, når hun skal sove om aftenen, at hun har brug for at være i favn og blive vugget. Derudover fortæller du at hun sover godt om natten. Du ammer ikke mere i løbet af natten og det lyder som om at hun sover fint, når først hun er faldet i søvn.
Jeg hæfter mig ved disse ting, fordi det ikke lyder som om at din datter har det man kan kalde for en uhensigtsmæssig søvnassociation. Hvis hun var meget afhængig af at være i favn og blive vugget, så ville det betyde at hun havde brug for jeres favn og være i bevægelse hele natten igennem, for at kunne sove og det har hun ikke. Det er rigtig godt!
Jeg er dog enig med dig i, at det naturligvis ville være rart, hvis hun kunne komme i sin seng og falde i søvn der. Det er rigtig godt at I her er opmærksomme på at puttetidspunktet skal være rigtigt. Det er meget fint at du har læst om søvntoget og tager hende tilbage igen, hvis det ikke fungerer og så prøver igen lidt senere, når hun atter viser sig parat.
Jeg vil anbefale jer at indføre en putteklud, det at være i jeres favn giver naturligt stof (jeres tøj) ved hendes ansigt og det at have en klud ved ansigtet, som følger med fra jer og over i sengen, kan gøre det lettere for hende at få dette skift.
Hun skal naturligt med den alder hun har stadig have mælk inden hun skal sove - det kan være amning og så derefter blive flyttet til sengen. Det kan også være en flaske, som hun får imens hun ligger i sengen så I undgår helt at skulle flytte hende...
Og så kan I overveje om I skal prøve at svøbe hende i dynen eller måske lade hende sove i en voksipose eller lignende, hvis hun har en sådan som hun bruger i barnevognen om dagen. Det anbefales normalt først med juniordyne fra 12 måneders alderen, men hvis hun er en stor pige og motorisk godt igang, så kunne I godt overveje at bruge en større dyne nu, netop fordi den kan svøbe sig omkring hende. Når hun ligger i jeres arme, har hun også fornemmelsen af at være omsluttet og det skal dynen give hende nu.
Og så det med at vugge hende og være i bevægelse. I første omgang synes jeg I skal prøve om I ikke kan putte hende i sengen og så med hænderne på hendes krop, evt. ved at putte hende på maven og stryge med jeres hænder på hendes ryg og blenumse, berolige og betrygge og lulle hende til ro. Netop det at blive puttet på maven, kan nogle gange hjælpe børn som jeres datter og I kan vugge hende lidt imens hun så ligger i sin seng og altså der hvor hun skal falde i søvn.
En anden mulighed er at I sætter "brio bedrockers" på sengens ben, det giver jer mulighed for at vippe sengen lidt og på den måde lulle hende i søvn. Det der er vigtigt, når man gør dette, er at hun stille og roligt lærer at falde i søvn uden at være i bevægelse. Det vil sige at I kan vippe hende lidt, holde pause, lytte og hvis hun klynker, så vipper i lidt igen, ny pause, klynker hun så vippe igen, ny pause osv. På den måde lærer hun at sove uden at I skal vippe hende. Samme princip kan bruges i barnevognen, hvis hun skal lære at sove uden at blive trillet.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske