Brev:
Hvordan lærer jeg hende at falde i søvn i egen seng?
12. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Hvordan lærer jeg hende at falde i søvn i egen seng?
Kære Helen.
Jeg har et spørgsmål angående putning. Jeg har en datter på 10 måneder som trives rigtig godt. Hun følger vækstkurven fint og er glad, smilende og grinende.
Vores problem er at vi lige siden hun var nyfødt har vugget hende i søvn i vores favn. Hun havde kolik de første 3-4 måneder og havde imellemtiden også svær børneeksem, som hun nu heldigvis ikke er plaget af mere.
I øjeblikket ser vores dag sådan ud:
Vågner ca. 6.30-7.00 spiser grød og vand af kop og nogle stykker appelsin
Ca. kl. 9.00 spiser hun en halv bolle med smør og ost + vand af kop
9.30 sover hun alt mellem 30 – 1/½ time. Oftes sover hun 45 min.
Ca. kl. 11-11.30 spiser hun frokost. Rugbrød med pålæg, samt et glas babymad
Sover igen ca. kl. 13.30. Her sover hun som regel i barnevognen. Hun falder selv i søvn i barenvognen eller dvs. når jeg går med hende. Hun sover som regel kun 30 min. hvis jeg er heldig kan jeg måske få til at sove en time, men som oftes er det 30 min.
Hun får grød ca kl. 15 + mælk/vand af kop. Hun er ikke så glad for mælk endnu.
Hun spiser aftensmad ca. kl. 17.30, hvor hun som regel spiser vores mad suppleret med lidt babymad fra glas + vand af kop.
Hvis hun kun har sovet 2 x 30 min i løbet af dagen, så er hun klar til seng kl. 18.00 her ammer jeg hende. Hvis hun har sovet lidt mere i løbet af dagen, som bliver hun puttet omkring kl. 19.30.
Hvis hun er rigtig træt, så tager det ikke længe af vugge hende i søvn. Jeg ammer ikke i løbet af natten.
Nogle dage er hun svær at lægge i seng. Der kan vi vugge hende og det virker som hun er klar til at komme i seng, men så snart hun bliver lagt i sengen, så bliver hun ked af det og så starter vi forfra. Nogle aftener tager vi hende ind i stuen igen, da det virker som søvntoget er kørt og vi prøver igen 10-15 min senere.
Men vi vil gerne væk fra, at vugge hende i søvn, siddende på en pilatesbold, men hvordan? Jeg kan dog fortælle, at det tager ikke så lang til at vugge hende i søvn nu, som det gjorde i starten, så det går da fremad.
Med venlig hilsen
Nana