Svar: Væske- og madindtag under amning
9. juli 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Katja
Jeg har aldrig hørt anbefalinger på 6 liter om dagen. Jeg synes du drikker meget og det er meget flot.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at ammende kvinder drikker, som de føler tørst til. Man skal dog altid holde øje med sin urin. Hvis denne er klar, har man drukket nok. Er urinen gullig skal man drikke mere.
Ofte er det sådan, at man føler sig mere tørstig, når man ammer, og det er derfor hensigtsmæssigt, at man altid har et glas med væske stående, der hvor man sidder og ammer.
De anbefalinger, jeg hører de fleste sygeplejersker og sundhedsplejersker giver, lyder på ca. 3 liter i døgnet.
Ifølge Sundhedsstyrelsen er moderens energibehov, hvis hun ammer fuldt ud, ca. 2000 kJ større end normalt. Mange mødre tærer på de energidepoter, der er nedlagt i graviditeten og vil derfor ikke spise mere end normalt. Andre derimod føler større sult og har behov for ekstra mad.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at ammende kvinder spiser som de føler sult til. Det er dog vigtigt at finde balancen mellem at spise lidt i løbet af dagen og ikke overspise eller "spise for to".
Håber ovenstående kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske