Svar: Kommer motorik med tiden?
Kære Ingrid og Maries mor
Ja jeg har fået lov til at følge jeres lille familie i mange år, og det er super dejligt :)
Nogle børn har problemer med tunge og læbe og kan af den grund naturligt have svært ved at formulere de forskellige sproglyde helt korrekt. Jeg ved ikke, hvad det er for øvelser jeres datter er blevet bedt om at lave, men jeg skal prøve at sende dig et link til øvelser, I kan forsøge.
Du kan også prøve at kontakte sprogkonsulent og master i sprogtilegnelse Ulla Flye Andersen, fra sprogogleg.dk. Hun har udviklet forskellige typer af spil, bøger og lignende og måske kan hun anbefale noget der kunne hjælpe lige netop Ingrid.
Det er i øvrigt ganske fint at få en øre-næse-hals læge til at se på hendes tunge, der kan være mange årsager til at hun "slipper" sin tunge - måske har hun problemer med hævede mandler som irriterer i svælget og gør det svært at holde tungen tilbage ... I hvert fald vil en øre-næse-halslæge kunne undersøge hendes svælg og se om alt ser ud som det skal.
Med hensyn til Ingrid motoriske udvikling, så bliver det jo lige pludselig tydeligt, nu hvor I oplever at Marie kan nogle ting, som Ingrid først mestrer ... Det er her vigtigt at huske på, at Marie naturligt også vil kunne nogle ting før Ingrid, fordi Marie som lillesøster jo spejler sig i storesøster og lærer af at se på hende. Men stadig skal der naturligvis være forskel på den måde de to spiser på, løber rundt, kravler, tegner, leger med perler osv. De skal ikke mestre det hele lige godt :)
Det er dog også sådan, at motorisk bliver man kun bedre af at øve sig og børn der tegner rigtig meget, bliver naturligt bedre til at tegne, end børn der aldrig tegner. Børn der bygger perleplader i en uendelighed, bliver også bedre finmotorisk en børn der aldrig laver noget 'fin-mekanik' med sine fingre og hænder. Og børn der hopper, danser, går på line, slår koldbøtter, drejer rundt og rundt til de vælter - ja de bliver også bedre motorisk end børn der altid sidder stille ...
Og børn er jo forskellige, vi er alle forskellige og vi har forskellige stærke sider, noget vi er glade for og gode til og noget vi er mindre gode til.
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at Ingrid kan have haft problemer med sin nakkestilling som lille og kunne have haft glæde af kiropraktisk behandling eller fysioterapi eller andet, som I nu har oplevet stor effekt af med lillesøster. Og jeg synes heller ikke KISS-KIDD er en poppet diagnose, man skal bare vide hvad det er man behandler og hvorfor.
Der er for mig at se ingen tvivl om at børn, som fødes med sugekop, de meget store børn som har svært ved at komme ud, eller børn der fødes i sædefødsel eller hvor der har været andre problemer, hvor barnet er blevet udsat for et stort manuelt træk ved fødslen, kan risikere at få et vrid i nakke- og skulderparti og at det er noget man skal være opmærksom på. De børn vil naturligt ofte have ondt og vil også kunne have brug for behandling.
Selvom du har skrevet til mig gennem de sidste år, så er jeg faktisk ikke helt klar over, hvordan Marie blev født og hvordan forløbet var. Det man kan sige er dog, at hvis hun virker til at være lås i ryg, skuldre eller nakke, så kunne det måske være en idé at få hende kikket på, for det kan naturligvis ikke udelukkes, at en evt. stramning eller låsning kan gøre, at hun motorisk ikke er helt med ... I første omgang burde man dog kunne konstatere dette som læge og spørgsmålet er også om ikke en fysioterapeut ville kunne løsne lidt op med massage - hvordan har Ingrid det generelt med at blive berørt og masseret, hvis du gør det på hende? Måske kan du selv fornemme, om hun kunne have brug for det.
Du kunne også overveje om I skulle gå til svømning med hende. Det at bevæge sig under ...
... vand, giver nye bevægemuligheder og samtidig vil det også kunne løsne op for eventuelle spændinger i nakke, skuldre og ryg, hvis hun har nogle sådan. Og så giver det jo også lidt mod og lidt selvtillid at kunne svømme, turde få hovedet under vand og lignende.
Men som du skriver - hvad er normalt, hvad skal hun kunne med den alder hun har ...
Når man er 4½ år så forventes det at hun kan spise med gaffel og ske og også bruge en kniv til f.eks. at smøre brød med.
Hun skal kunne tage tøj af og på, det vil sige kunne knappe, lyne, lukke og åbne uden at behøve særlig meget hjælp - men hun skal ikke kunne binde sko med snørrebånd.
Hun skal også kunne rede sit hår, - hvor du hjælper til hvis det er meget filtret, hun skal kunne børste tænder, hvor du også stadig børster efter i alle kroge. Hun skal kunne hjælpe til derhjemme med at hænge tøj på bøjler og også hænge tøj op med klemmer (hjælpes stadig lidt), hun skal være med til at lave mad, skrælle gulerødder og kartofler, skære agurker i tern og komme i skåle osv.
Hun skal kunne gå på en lige linje, hoppe på et ben, kunne hoppe over lave genstande - det vil sige hoppe over noget som er ca 10 cm højt og hun skal let kunne hoppe op og ned, når hun leger og møder forhindringer. Hvis man laver en forhindringsbane eller hvis I går en tur, så skal hun forholdsvist let kunne løbe, hoppe, klartre op på træstubbe og hoppe ned igen, krydse kantstene osv. uden at miste balance.
Hun skal kunne køre på løbe-cykel og på tre-hulet cykel og også andre pedal-biler uden problemer. Nogle børn mestrer også i denne alder at køre på en to-hjulet cykel, mange lærer det dog først omkring skolealderen.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Hun skal kunne forme forskellige figurer ud af ler, hun skal kunne lave en halskæde af perler, bygge perleplader, og hun skal også kunne tegne. Blyanten holdes med det såkaldte tommelkløftgreb, hvor blyanten hviler i kløften mellem tommel- og pegefinger. Når barnet holder blyanten på denne måde bevæges skulder og albue mindre og fingrene begynder at blive brugt til at lave bevægelser, når der tegnes.
Når en fireårig tegner, så illustrerer tegningen barnets virkelighed, barnets oplevelser. Et menneske tegnes ofte med ansigt, arme og ben - ikke nødvendigvis med en krop. Hvis kroppen tegnes er den ofte stor og rund. Hår tegnes ofte strittende lige op i luften, som om at stregerne ikke må røre hinanden, og barnet bruger ofte også mange farver, når der tegnes.
Det er barnets oplevelser der fylder, så hvis barnet slår knæet, tegnes det tydeligt på benet eller med fokus på et plaster, fordi plaster er vigtigt, når man slår sig.
Børn i denne alder tegner heller ikke verden som den ser ud, men tegner tingene som de ved at de er. Det vil sige at et bil f.eks. tegnes med 4 hjul også selvom man i princippet kun kan se to af hjulene, som bilen står. Også hænder og fingre tegnes meget tydeligt og det er vigtigt for barnet at illustrere at der er netop 5 fingre og 5 tæer, mere end størrelsen mellem hænder, fødder og resten af kroppen...
Det er vigtigt at sige, at børn i denne alder tegner meget forskelligt og at det ses meget tydeligt i børnehaven, hvor forskellige børn er i denne alder. Det er især fra nu og indtil skolealderen, at børns tegninger virkelig tager form og hvor de udvikler deres tegnemæssige evner.
Man skal derfor passe på med ikke at sammenligne, også når det gælder motorisk udvikling, men prøve at motivere barnet til at bruge sig selv både finmotorisk og grovmotorisk - og på mange forskellige måder. Motorisk udvikling kommer ikke af sig selv, men kommer i takt med at barnet støttes, guides og hjælpes - og får mulighed for også at bruge sig selv motorisk på mange måder ... :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Giv dit barn den bedste start!
Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier
Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Ruske
Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.
Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...
Lattergas ved fødsel
Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.
Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.
Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.