Brev:
Massive problemer med søvn
3. marts 2011
Alder:
19 mdr.
Massive problemer med søvn
Hej Helen
Jeg skriver fordi vores datter på 19 mdr. nu har så massive søvnproblemer at vi ikke aner vores levende råd. Jeg undskylder hvis brevet bliver meget langt, men der er mange ting jeg tror er vigtige at du ved, for at kunne hjælpe bedst muligt.
Vores datter har ALDRIG sovet en hel nat uden opvågninger.
Normalt vågner hun 3-4 gange ila natten hvor hun blot skal have sin sut, noget vand og så lægges igen og så sover hun.
Hun sover normalt fra kl 19.00/19.30 og indtil kl 6.00/7.00 og så sover hun 1½-2½ time til middag. Herhjemme sover hun på eget værelse i tremmeseng både til nat og til middag, og har gjort dette siden hun var 4 mdr.
Hun har for 14 dage siden været indlagt i 10 dage med 3 virusser (bl.a influenza) der bevirkede en massiv viral lungebetændelse og 9 dages behandling med c-pap. I de dage lå hun nærmest bevidstløs hen og sov 23½ time i døgnet. Da sov jeg i en seng lige ved siden af hende.
Da vi blev udskrevet var jeg hjemme med hende i en uge inden vi følte hun var så meget ovenpå at hun nu kunne komme i DP. Hun var naturligvis meget træt oven på sådan en omgang og sov i denne uge noget mere end hun plejer.
For en uge siden startede hun så DP, og det gik helt problemfrit. DP fortæller hun er glad, grinende, leger godt og spiser godt. Hun kan uden problemer lægge hende til at sove til middag kl 12. DP oplever altså ingen ændring overhovedet i hendes adfærd eller sovemønster.
Herhjemme er det dog blevet et sandt mareridt!
Hun falder let i søvn når vi lægger hende i seng, måske skal vi ind en enkelt gang og lægge hende, men det er jo helt normalt og ok.
Problemet er at hun vågner kl 23 og er helt ude af den. Hun skriger, græder og strækker armene op, råber på sin mor eller far og vil op af sengen og falder ikke til ro før vi går ud af værelset med hende. Utallige forsøg på at blive ved med at lægge hende, stå hos hende prøve at berolig ehende er mislykkedes.
Vi har så forsøgt at tage hende med ind i vores seng, og så bliver det for alvor en fest selvom vi ikke taler til hende og sørger for at det forbliver mørkt i værelset. Hun begynder at lege og piller os i næse, mund og ører mens hun fortæller hvad delene hedder eller hopper ned af vores seeng og begynder at drøne rundt. Vi har nu 2 gange i denne uge måttet sande at vores datter synes hun har sovet det hun skulle kl 2 eller kl 3 og så ikke sovet mere, indtil hun er blevet lagt til middagslur i DP.
DP fortæller at hun slet ikke virker træt om formiddagen og at hun er som hun plejer, ligesom hun heller ikke virker træt når hun lægger hende ud til middagslur - selvom hun dog straks lægger til til at sove uden vrøvl.
De sidste nætter er hun vågnet kl 23 og nægtet at sove videre på trods af 1½ times kamp med først at prøve at få hende til at sove videre i sin egen seng, og så en halv time med at få hende til at sove hos os i vores seng. Så er far stået op med hende og har været i stuen med hende hvor hun har været i fuld vigør og leget og grint og syntes det var herligt. Hun har så lagt sig til at sove fra 3-5 på sofaen sammen med far.
Vi har lige været ved lægen for at få ørerne tjekket. Lægen var meget grundig og kunne konstatere at hendes ører er super fine. Ikke så meget som en let rødmen kunne han finde, og en trykmåling viste heller ikke tegn på noget som helst med ørerne. Hendes hals var der heller ikke noget med, og han syntes også hun så frisk og rask ud på trods af den manglende søvn.
Vores DP mener vi er kommet ind i en ond cirkel. Hun mener vores datter er så udspekuleret og klog, at hun har fundet ud af at mor og far jo kommer når jeg skriger, og hvis jeg bliver ved kommer jeg med op og skal have det sjovt. Hun mener vi skal blive ved og ved med at gå ind og lægge hende til der bliver ro. Hun siger også at det vil komme til at tage mange dage fordi vi nu har gjort det så hyggeligt for hende at være vågen om natten. Jeg er tilbøjelig til at give hende ret, men man er jo altid bange for at pigen reelt har ondt og det er derfor hun ikke vil/kan sove, men det må vi jo håbe på at lægen har ret i at hun ikke har??
Mit spørgsmål er egentlig hvad din mening er om det hele? Hvordan synes du vi skal gribe det an. Jeg er selv tilbøjelig til at følge DP´s råd da jeg jo kan se og høre at vores datter er ne helt anden i hendes hænder. Hos DP er vores datter glad, sjov, legende, aldrig vrøvlet og "gør hvad der bliver sagt". Herhjemme er hun konstant brokkende, giver udtryk for at hun vil det ene og det andet og så er det alligevel ikke det hun vil. Hele eftermiddagen og aftenen indtil hun skal i seng går med brok, gråd og vrøvl og vi hopper næsten på tungen for at hun er tilfreds. Jeg tænker om vi måske føjer hende for meget og det har hun fundet ud af at hun slipper afsted med??
Hun er en stor fin og stærk pige (lægens ord) og hun har et rigtigt godt sprog med en fin udtale og bruger nu små sætninger på 2-3 ord. Motorisk kan hun løbe og lægger an til at hoppe, hun kan spise selv med ske og gaffel og er i det hele taget en alderssvarende pige.
Håber meget på dine altid gode vurderinger og tanker.
Med venlig hilsen
en træt mor