Brev:
Skiftende søvn bøvl
2. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Skiftende søvn bøvl
Hej Helen.
Nu skriver jeg igen for lige at vende et par tanker med dig.
Det drejer sig stadig om søvn dog med nye tiltag og problemer.
Vores lille dreng er nu 9,5 måneder og et fantastisk barn om dagen. Han spiser alt og drikker alt vi byder ham, kravler rundt og undersøger alt og viser os hvad han finder ved at pege og grine.
Vi elsker ham over alt på jorden, men kæmper stadig med ham fra kl 20 og frem til næste morgen.
Jeg er nået frem til den delkonklusion at vi må affinde os med at vi simpelthen har en dreng hvis søvn bliver forstyrret så snart han er lidt snottet, er ved at få tænder, har oplevet lidt meget, har oplevet lidt lidt etc. MEN når vi nu lige rammer en go dag (uden sygdom, tandfrembrud og lignende) så er vi ofte slået så meget ud af rytmen, at vi har svært ved at tackle situationen.
Han sover lur to x 1,5 time 2 gange om dagen som du foreslog ml 10-12 og 14-16 og de går klart glattest i vores seng eller i barnevognen, men han kan puttes i egen seng til lur og sover der også gerne 45 min inden han vågner (i barnevogn og vores seng sover han ca. 1,5 time pr lur).
Her til aften var jeg alene og drengen har haft en god normal dag og der er hverken tænder eller snot i farvandet, jeg så frem til en dejlig aften med godt to timers afslapning (ja det er det længste han sover ad gangen) inden jeg skulle ind og gen-putte.
Jeg tænker at jeg vil gennemgå forløbet på netop denne aften og så kan du komme med indput til hvad jeg kan gøre anderledes.
Det skal lige siges at når han er syg eller pjevset pga. et eller andet kommer han ind til os og sove så snart han vågner og er ked af det, men det betyder at en af os går i seng med ham fx kl 21 og det duer jo ikke i det lange løb.
Aftenen er forløbet således:
Han er rigtig træt 19.30 (stod op lidt i tre idag så han har været længe oppe på det tidspunkt) jeg putter ham uden problemer, vi læser en bog og synger en sang og han ligger sig til at sove med det samme (det gør han stort set altid) putningen tager ca 15 min og jeg lister ud og brygger mig en kop kaffe :)
20.15 vågner han og græder/kalder.
Jeg går derind og erfarer hurtigt at det er en af de gange en sut, eller en hjælpende hånd med en fod der stikker ud af tremmesengen, ikke er nok. Han græder og græder også selvom jeg tager ham op og vugger ham mens jeg går rundt i værelset.
Han er træt, lægger hovedet på min skulder, men også meget ked af det og vred.
Jeg tænker at han måske trænger til lidt tid med mig i stuen til at falde ned, vi går derind men han vil hverken sidde hos mig og slappe af eller ned og lege lidt på gulvet. Alt er forkert og han brokker sig og vil have min telefon / fjernbetjeningen / computeren, alt han ikke må få :)
Han bliver ved med at virke træt og jeg ender med at gå tilbage og lægge ham i hans seng. Nu bliver han rigtig gal og ked af det. Han slår mine hænder væk når jeg prøver at trøste og spytter sutten ud når jeg giver ham den. Hvis jeg prøver at amme ham bider han mig hårdt (han bed hul igår) og så bliver stemningen ikke bedre :)
Jeg bakser lidt og ender med at tænde lys, tage hans yndlingsbog og læse den for ham i sengen. Det formildner ham lidt. Jeg slukker igen lyset og vi kan nu hygge lidt i sengen (jeg kilder hans tæer gennem tremmerne og det lykkedes at få et smil frem).
Han bliver nu næsten lige kæk nok og peger og viser frem i sengen og skal nærstudere alt. Jeg tøffer lidt ind og ud af værelset (han vil ikke være alene alt for længe) og sætter mig da jeg kan se at han er ved at være træt igen.
Nu sover han og jeg sidder i mørket og skriver dette på min telefon.
Hvad gør vi? Gør vi for meget forskelligt eller for lidt?
Vi har brugt din "søvntogs" metode før og det har virket udmærket, men han vågner for det første hver 30 min i gennemsnit og sågar vi altså de her kampe indimellem.
Jeg er ved at være der, hvor selve natten kører på autopilot og det er til at leve med, men aftenerne skal jeg altså bruge. Hvis bare han kunne sove fra 20 til 00 så måtte han gerne sove i vores seng derefter, jeg trænger bare så meget til at være mig selv i et par timer, ringe til en veninde, checke min mail eller se en film med manden.
Hele min krop er konstant på mærkerne fordi jeg hele tiden er på spring (far duer kun nogen gange).
Er det forkert at holde fast i at han skal sove i sin egen seng? Vi har det jo heller ikke hyggeligt i stuen sådan en aften som i aften, så min såkaldte "gutfeeling" siger mig at jeg skal blive ved med at holde på at han skal sove i sin egen seng (og så gøre det så hyggeligt jeg kan) også selvom at det tager lidt ekstra tid.
Jeg er ved at være brugt og bliver konstant anbefalet "godnat og sov godt metoden" der er bare noget ved den der byder mig gevaldigt imod, jeg er ikke meget for at lade min dreng græde alene i sin seng, så det blir det altså ikke til. Tilgengæld føler vi os noget trukket rundt i manegen og alle de (ellers meget velmenende) mennesker der rådgiver os må tro at vi er helt åndssvage til det putning.
Hvad synes du? Skal jeg tage et par nætter på en madras herinde og virkelig holde fast i "egen seng" eller er det i orden at han nogle gange kommer ind til os med det samme og andre gange først senere på natten? Jeg er faktisk ret klar på hvadsomhelst, for det kører ihvertfaldigloe tip top sådan her og jeg ku godt bruge følelsen af at gøre noget aktivt.
Puh det blev lidt rodet og langt.
Håber du kan hitte rede i det hele og glæder mig til dit svar da jeg har fundet dine andre svar rigtige brugbare.
Kærlig hilsen
Nanna.