Svar: 2 årig vegetar
26. februar 2011
Alder:
2 år
Kære Mette
Det lyder som om at din datter ikke spiser nogen form for kød, - frikadeller er naturligvis godt, men som du skriver, kan du jo ikke lave dette hver dag og når hun ligefrem piller lasagnepladerne ud af lasagnen og sorterer kødet fra, så er der heller ikke mulighed for på denne måde at "snyde" lidt kød i hende ...
Vegetarkost er normalt sund kost, men den kan mangle nogle vitaminer og mineraler. Hvis din datter spiser fisk, vil det være super godt at du giver hende dette næsten dagligt og derudover er det også vigtigt at hun får fuldkornsprodukter, bælgfrugter, nødder, grøntsager, frugt, ost, mælk, mælkeprodukter og æg.
Især de første to leveår er kosten meget vigtig i forhold til barnets vækst og selvom din datter nu er blevet 2 år, så er det ganske fornuftigt at sammensætte hendes kost så varieret som muligt, så hun så vidt muligt sikres alt det hun behøver. Især B12 vitamin og D-vitamin er vigtigt, men også zink og jern kan være vanskeligt at dække, så tjek at den multivitaminpiller du allerede giver din datter indeholder dette.
Linser, bønner, æg og forskellige vegetarpostejer er vigtigt. Brug vegetabilsk olie i madlavningen, så hun får ekstra energi derfra og du må også gerne give sojaprodukter med den alder hun har nu. Men ikke for meget soya, da det ideholder blandt andet fytinsyre og fytoøstrogener.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske