Svar: Mange opvågninger i løbet af natten
25. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Oskars mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du fortæller at I følger min dagsplan for et barn på 7 måneder, men jeres dreng er kun 6 måneder gammel ... Du skal derfor være opmærksom på, om jeres dreng vågner, fordi han har brug for et ekstra mælkemåltid.
I en dagsplan for et barn på 7 måneder, vil naturligt indgå 4 flasker eller fire amninger, hvor der i en dagsplan til et barn på 6 måneder vil indgå 5-6 flasker eller amninger dagligt ved siden af skemaden.
Men derudover tænker jeg også at det sandsynligvis handler om alder og udvikling. Netop i 6 måneders alderen vil mange børn være meget urolige både om dagen og om natten.
Når han sover vil han få sig lagt i stillinger som han ikke mestrer at komme væk fra og han vil have brug for at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen. Når han sover vil han også sparke dynen af og have brug for din hjælp til at blive puttet igen. Han vil også klynke og smågræde i søvne, ligesom han også nogle gange vil kunne grine imens han sover.
Også om dagen vil han virke urolig og svær at stille tilpas. Han er nu langt mere mobil og mere opmærksom på verden. Han drejer om sin egen akse, forsøger at få fat i sit legetøj, han putter det i munden, slår bevidst ud efter tingene der hænger foran ham osv. Han ligger højt på maven, kommer op i strakt arm, løfter sig og bruger sin styrke. Han får også øje på sine tæer, løfter benene op, tager fat i tæerne og triller derfra til siden og videre om på maven.
Mange forældre føler at de i denne periode skal 'underholde' deres barn hele tiden, han kan ikke ligge særligt længe for sig selv, bliver sur, når han ikke kan få fat i legetøjet, får skubbet sig baglæns i stedet for fremad osv. og det føles let som om at man gir og gir og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men følelsen er der nogle gange ...
Og alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes i drømme om natten når han sover. Derfor drømmer han også mere nu, ligesom børn også nogle gange omkring 7 måneders alderen pludselig kan have en periode, hvor de vågner og ligger og pludrer om natten.
Han øver jo sine lyde nu, øver sig i at skrige højt, øver også dybe svælglyde og øver også læbelyde. Og om natten er der en ro til at kunne høre sig selv og det virker nogle gange næsten som om at børn udnytter dette. Så det er set før, at de pludselig begynder at ligge og pludre om natten - det er en periode og det går over igen.
Jeg tænker derfor at de opvågninger I oplever i øjeblikket, hænger meget sammen med den udvikling jeres dreng går igennem lige nu og at det således er en fase og at tiden arbejder for jer :)
Håber ovenstående giver lidt ro, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske