Svar: Min kræsne søn
25. februar 2011
Alder:
20 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er naturligt at børn i jeres drengs alder er meget selektive omkring madvaner, det er naturligt at de lukker munden, skubber skeen væk, drejer hovedet og tydeligt markerer 'jeg vil ikke spise'. Det er et let i deres selvstændighed, at vise egen vilje og netop i forbindelse med måltider har de mulighed for dette - han går jo igennem sin selvstændighedsfase nu og samtidig med dette er hans naturlige lyst til at smage og putte i munden ikke længere til stede.
Børn i jeres drengs alder vil ofte også lege mere med maden, end de spiser - til stor morskab for barnet ikke for forældrene :)
Det er rigtig dejligt at Oscar er glad for havregryn og jeg vil anbefale at du bager nogle havregrynsboller til ham. Opskriften finder du i babykøkkenet her på siden. Du kan med fordel også komme forskellige grøntsager i bollerne - det kunne være gulerødder, spinat, rødbede, græskar eller lignende og på den måde få mere variation i ham.
Han må også meget gerne få råkost med den alder han har nu og du kan rive gulerødder fint sammen med spidskål og æble og servere det med lidt rosiner og friske frugtstykker.
Og så kan du også give ham grøntsagssmoothies, hvor du blender grøntsager og frugt ud fra devisen "drik dine grøntsager". Du skal her bare være opmærksom på at de skal drikkes over kort tid, så han ikke går og nipper til det og du kan også iblande A38 - dette for at neutralisere syren, så det ikke skader hans tænder.
Med hensyn til at forebygge kræsenhed, så er der flere ting I kan overveje:
Det vil være rigtig godt at han er med i køkkenet og at I lader ham være med til at dække bord. Det er vigtigt at I søger for en god stemning, det skal være hyggeligt at spise.
Du skal lave børnevenlige retter, som han naturligt sagtens kan spise af og ikke lave specielle retter til ham. Du skal her prøve ikke at fokusere så meget på, hvorvidt det mest er pastaen og ikke kødet der glider ned eller omvendt, det vigtigste er at han spiser og forbinder det at spise med noget rart. Og at han så spiser noget af det, som står på bordet.
Tal positivt om maden, det er vigtigt at han hører at I synes maden er lækker og at det er noget I sætter pris på. "sikke lækkert kød", "nej en dejlig sovs" osv.
Det kan være en god idé at servere maden af en tallerken der er inddelt i rum. Giv kun lidt i hvert rum, så han kan overskue sin mad. Accepter at der er noget han ikke spiser. I kan prøve at motivere ham til at smage, men lad være at presse eller tvinge ham. Det der ikke smages på den ene dag, smages måske på næste dag.
Brug sovs, dressinger osv. i madlavningen. Jeres søn kan måske godt lide, hvis han kan "dyppe sin mad".
Jeg er stor fortaler for en godnatgrød og anbefaler det ofte og gerne. Helt fra børn er 8-10 måneder gamle og til de er 3 år eller mere ...
Grøden skal serveres som en del af godnatritualet og dermed adskilt fra aftensmaden. Det gives altså ikke som dessert, men gives separat, netop for at barnet ikke lærer, at hvis det afviser aftensmaden, så får det bare noget andet. Du spørger hvornår man begynder at holde fast i at barnet skal spise sig mæt til aftenmåltidet - og et eller andet sted, så fristes jeg til at sige "aldrig" ..
Har du aldrig behov for at tage lidt ekstra at spise om aftenen? Går du aldrig ud og tager et stykke brød, lidt frugt eller andet? Det samme behov har dine børn og jeg synes et eller andet sted, at det er vigtigt at børn spiser når de er sultne, så de lærer at føle netop mæthed og sult.
Men naturligvis skal det ikke være sådan at barnet får en masse usundt om aftenen. Det skal være sunde fødevarer og skal I hygge en dag, men lidt slik eller kage til aftenkaffen, så må I naturligvis godt sige til børnene at de skal spise deres mad, så I på den måde har en regel om at det sunde skal spises før det usunde...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske