Svar: Drømme eller?
25. februar 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Frederiks mor
Som du skriver, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med Frederik, han er begyndt at gå og øver derfor mere end nogensinde før, at bevæge sig rundt i verden på egen hånd. Det betyder at han nu får flere stimuli, flere oplevelser og alt dette skal bearbejdes i drømme om natten.
Dertil kommer, at børn naturligt i den alder, hvor de begynder at gå rundt, ofte vil virke mere klyngende og tryghedssøgende. Det handler om at de har brug for at føle sig ekstra tilknyttet for at kunne udforske verden mere selvstændigt og samtidig er han stadig så lille at han ikke ved hvor du er, når han ikke kan se dig. Man kan derfor sagtens med børn i denne alder, opleve lidt samme reaktioner, som man får hos børn i 8-10 måneders alderen, når de begynder at kravle. På den ene side vil han gerne ting selv og skubber dig fra sig - og på den anden side er han pylret og klyngende og har ekstra meget brug for at mærke at du er der for ham.
Det bedste I kan gøre er at betrygge og berolige og hjælpe ham videre i søvnen, så han hører og mærker at han ikke er alene, at I er der, passer på ham osv. Hvis det er nødvendigt sen aften at tage ham ind til jer, så må I gøre dette og giv ham den tryghed han behøver. I kan dog forsøge at putte ham tilbage i egen seng igen i løbet af natten, når du føler at pladsen bliver for trang. Det at han puttes i egen seng om aftenen og også oplever at vågne i sin seng om morgenen, kan gøre at han på sigt bedre vil kunne sove i sin seng hele natten og forbinder sin nat med netop at være i sin seng.
Som det er lige nu, så er det begrænset hvor meget han registrerer at han bliver flyttet om natten og derfor vil I godt med held kunne flytte ham tilbage, når der først er faldet ro på og han sover godt.
Tænder kan naturligvis også spille ind, ondt i ørerne osv. kan sagtens give dårlig og afbrudt søvn. Men det lyder hos jer mest som tryghed, da han jo sover godt, når bare han sover hos jer ... :) Med hensyn til frembrud af kindtænder, så vil de sidste mælketænder der bryder frem ofte være de bagerste kindtænder. Disse kommer ofte fra 1½ til 3-års alderen ... så jo at få kindtænder når man er 14 måneder er tidligt, men nogle børn får meget tidligt tænder. Der er børn som fødes med tænder og der er børn, som ikke får de første tænder, før de er fyldt et år ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske