Svar: Problemer med søvnen
25. februar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære trætte familie
Tak for brevet og velkommen til :)
Børn i jeres drengs alder, vil ofte sove korte lure i løbet af dagen og vil ofte være så interesseret i verden, at de har svært ved koncentrere sig både om at spise og om at sove og det betyder at man meget let kommer ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem. Når dette sker, så vil barnet naturligt søge brystet ekstra meget om natten og det lyder lidt som om at det er det, der sker hos jer i øjeblikkete.
Det vil være en rigtig god idé at I arbejder på, at han skal sove 3 lure dagligt, det er en passende rytme for hans. Det vil sige at han skal sove formiddagslur, middagslur og lur sidst på dagen. Det vil ofte også være sådan, at børn i 3-4 måneders alderen har en periode, hvor de går sent i seng. Deres 3. lur ligger ofte så sent på dagen, at det naturligt påvirke tidspunktet for putning til natten og mange børn går derfor ikke til ro, før klokken måske er 22 ...
Du fortæller at jeres dreng ofte sover allerede kl. 18.30-19 og du skal være opmærksom på, om det egentlig er en 3. lur han tager på dette tidspunkt, så han der måske kun skal sove ½-1 times tid, og derefter have lov til at komme op igen, få mere mælk, blive snakket lidt med osv. og så først puttet til natten senere .. måske er det fint at han sover så tidligt som han gør, det er du nødt til at vurdere, men jeg nævner det fordi det er vigtigt at have realistiske forventninger til ham.
Det samme gælder i forhold til amning og dit ønske om at han ikke skal ammes inden han skal sove .. Dette er jeg faktisk ikke helt enig i, for det er helt naturligt at mælk indgår som en del af putteritualet og børn vil naturligt sove længere med mælk i maven, end hvis de ikke har fået mælk. Det vil naturligt være sådan, at hvis han får mælk når han vågner og derefter er vågen i 1-2 timer, ja så vil han naturligt sove kortere tid, fordi han så bliver sulten igen ...
Mit forslag er, at du i nogle dage både ammer ham, når han vågner og ammer ham igen inden han skal sove næste lur. Det vil sige, at du lægger ham til det ene bryst, når han vågner af en lur, pludrer med ham, leger med ham, stimulerer ham osv. Han skal trilles og tumles med, aktiveres rigtig godt og så skal han skiftes og have mælk fra modsatte bryst inden du putter ham til næste lur.
Når han så vågner næste gang, så starter du der, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise godt i bund ved det brystet, leger, pludrer, aktiverer osv. og ammer ham fra modsatte bryst i forbindelse med at han så skal sove igen.
Ved at amme ham fra begge bryster mellem hver lur, får du for det første øget din mælkemængde, men du får også sikret ham ekstra mælk, så han med sikkerhed ikke vågner fordi han har brug for mælk. Samtidig er mælken inden han skal sove vigtig, både fordi det skærmer ham, det giver ham fysisk og mental ro at blive ammet og dermed bliver det lettere for ham at overgive sig til søvnen. Og hvis du ammer på den måde jeg beskriver, så sikrer du også at han får den lidt federe mælk og mindre af den vandholdige mælk og dermed også mere ro i maven :) Det vil altså være positivt i forhold til dit ønske om at få ham rolig, undgå at han mosler og bokser og undgå større maveuro.
At få mælk skal altså indgå som en naturlig del af putningen og når du putter ham, så skal du starte med at skifte ham og i forbindelse med skiftning, vil det være rigtig godt, at du svøber ham i et klæde. Det at være svøbt vil gøre ham tryg og rolig og han vil ikke mærket skiftet fra din favn og egen seng så tydeligt - så at være svøbt er fint.
Svøb ham, am ham og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan få en sut eller bare have en sutteklud ved sit ansigt.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - så han ikke vugges i søvn i dine arme, men lulles i søvn, der hvor du ønsker han skal sove.
Jeg er normalt ikke så meget for at lave dagsplan for børn i denne alder, men tænker dog at det kan hjælpe jer lidt :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske 1½ time her
Frokost: Ammes og puttes til middagslur, sover måske 2-2½ time her
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur som er den korteste lur, sover ofte ikke mere end 30 minutter
Aften: Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre.
Håber du kan bruge dette videre og jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!".
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske