Svar: Er der næring nok i hendes mad?
25. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det anbefales at børn ikke udelukkende lever af færdiglavet babymad. Det kan dog bruges som en del af en varieret mad og det kan være praktisk i hverdagen.
Jeg vil også anbefale dig at overveje hvilke produkter du køber og hvad du vælger selv at lave. Personligt synes jeg ikke, at der er den store forskel på, hvorvidt man køber rismel, blander det med vand og mælk og laver en grød. Eller om man køber en pakke risgrød, som består af rismel og mælkepulver og som man så selv blander med vand ...
MEN, men den alder din datter har nu, så vil det være rigtig godt at hun begynder at få mad med mere bid og derfor rigtig godt, hvis du selv kunne lave lidt havregrød til hende, fordi netop havregrød er en grød med bid. Det handler ikke kun om næringsindhold, men handler om at hun også skal lære at tygge og spise mad i stykker på sigt.
Jeg synes også der er meget stor forskel på hvorvidt man spiser grøntsagsmos lavet ud af pulver, eller man spiser grøntsagsmos lavet ud af friske grøntsager. Personligt vil jeg aldrig lave pulverkartoffelmos til mig selv, selvom jeg ved det findes - jeg ville købe friske kartofler og koge dem til en mos - og det samme ville jeg gøre til mit barn.
Dertil kommer at det har stor betydning at maden smager forskelligt og ser appetitlig ud, og det er alt andet lige mere lækkert at spise en mad der består at lidt grøn ærtemos eller orange gulerodsmos, med lidt rød tomatsovs på - end at spise en "grå masse", hvor det hele er rørt sammen.
Hjemmelavet grøntsagsmos bør tage udgangspunkt i familiens mad og dermed udgangspunkt i de grøntsager I voksne selv spiser om aftenen. Det handler altså om at du tager lidt af jeres grøntsager fra, moser dem med lidt fedtstof og mælk og giver dem til jeres datter - og med den alder hun har nu, må hun få det hele. Det er vigtigt at hun netop nu får alle slags grøntsager, også rodfrugter, kåltyper osv.
Det er også meget vigtigt at hun får kød og fisk og dette får hun ikke gennem de 'pulver-produkter' du køber. Hun skal med den alder hun har nu, have kød og fisk hver dag, gerne indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen eller lidt kødsovs - igen, med udgangspunkt i hvad I andre spiser. En hofret kunne være "boller i karry".
Alternativet til den hjemmelavede grøntsagsmos er at købe mos på glas. Det er efter min mening langt at foretrække frem for grøntsagsmos som pulver og du kan købe mange fine middagsretter til din datter på glas - også retter med lidt mere bid. Men stadig skal den færdiglavede mad ikke udgøre størstedelen at hendes indtag, det bruges som supplement til den hjemmelavede mad. Det vil sige, når I er på tur og når I voksne spiser noget, som ikke er børnevenligt.
For mig er det meget et spørgsmål om at bruge begge dele, altså både færdiglavet babymad og hjemmelavet mad. Men stadig naturligt lade barnets mad tage udgangspunkt i familiemaden, når der er mulighed for det.
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til et barn på 7 måneder:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop. Grøden kan være købt eller hjemmelavet, på sigt skal I overgå til den hjemmelavede og i en overgang kan du blande de to sammen, for at vænne din datter til mere bid og den lidt anderledes smag
Formiddag 9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop. Frugtmosen kan være fra glas eller hjemmelavet.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden og dermed hjemmelavet mad, eller det kan være mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, det kan være købt eller hjemmelavet. Frisk frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er jeres mad, må også gerne få ris, sovs osv. nu og kan tilbydes en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Hvis du følger en plan for dagen med tilbud som beskrevet, så får din datter den næring hun har behov for :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske