Brev:
Selektiv spisning og pangasius
24. februar 2011
Alder:
22 mdr.
Selektiv spisning og pangasius
Hej Helen.
Lige et par spørgsmål omkring vores datters madvaner.
Vores datter er blevet meget selektiv angående, hvad hun vil spise i løbet af det sidste halve år. Hvad hun kan lide at spise, skifter som vinden blæser. Det er da vidst ikke noget unormalt i :-)
Vi forsætter med at servere børnevenlig mad, hvor der hver gang er i hvert fald en ting, vi ved, hun kan lide. Og så prøver vi på at affinde os med, at hun nogle aftener kun spiser brød eller bare nipper til maden. Det er nok sværest for moderen, som jo så gerne vil at hendes barn får en alsidig kost :-)
Majs er en sikker vinder, men gulerødder, agurk og ærter tager hun en gang i mellem. Alle andre grønsager går hun helt uden om lige meget hvordan de er tilberedt. Er det i orden, at hun ikke får så mange grønsager? Og at det er temmeligt ensformigt?
Hun er ikke glad for fisk, selv om vi i samarbejde med dagplejemoderen har tilbudt hende forskellige typer fisk med jævne mellemrum, så vil hun ikke have det.
Vi er ikke de store fiskespisere herhjemme, selv om vi rent faktisk holder meget af fisk, men vi prøver at spise fisk til aftensmad en gang i ugen. Problemet har været at finde spændende og børnevenlige opskrifter, så det ikke blev til fiskefrikadeller og fiskefiletter hver anden uge, hvilket hun dog en gang i mellem spiser, hvis der er god sovs til.
Nu har vi så endelig fundet en fisk, vi alle tre godt kan lide, men så får jeg at vide af familie og venner, at den er fyldt med tungmetaller og alt muligt andet, og de fraråder os at spise den. Hvad gør man så? Fisken hedder pengasius. Må vi spise den?
Med venlig hilsen
lillepigens mor