Brev:
Hvordan får vi hende tidligt i seng om aftenen?
24. februar 2011
Alder:
4 mdr.
Hvordan får vi hende tidligt i seng om aftenen?
Kære Helen
Vi er forældre til den dejligste lille pige på nu 4 mdr. Hun var en lille pige da hun blev født, og havde en del maveproblemer i starten. Dette resulterede i lange skrigeture, som kun kunne afhjælpes af brystet. Hun havde også svært ved at falde i søvn, så når hun skulle sove foregik det hos os eller i barnevognen.
Nu er hun efterhånden en glad lille tilfreds pige, der har mere end indhentet sin vægt:). Nu er vi dog kommet dertil, hvor vi gerne vil begynde at træne lidt søvnrytmer og at hun falder i søvn i sin egen seng inde hos os, men ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an? Hun sover hos os om natten, og vil ikke sove før vi går i seng mellem 22-22.30, herefter sover hun oftest til et sted mellem 5 – 7 om morgenen (forudsat at hun har fået lov til at spise det meste af aftenen – så hun tanker virkelig op til natten).
Herefter sover hun så igen til mellem 8 – 9 om morgenen. Så kommer hun op og vi pusler, leger og spiser, hvorefter kommer hun ud i barnevognen igen mellem 10-11 (ca. 1 ½ time efter at hun er vågnet). Så er vi begyndt på at hun får lov til at sove 3 timer, og så tager vi hende ind (hun sover nemlig glædeligt mellem 4 – 5 timer i barnevognen, hvis hun selv skulle bestemme). Herefter leger/pusler/spiser vi i 1 ½ - 2 timer, hvorefter hun kommer ud i ca. 1-2 timer igen. Troede at disse søvnrytmer ville hjælpe til at hun ville puttes ved 20 tiden, men ellers tak :)
Hun spiser meget i løbet af aftentimerne, og tager et par powernaps på ammepuden, men ligeså snart jeg har lagt hende ind og hun slipper mine arme, så vågner hun. Vi har prøvet alt, svøbe hende, amme hende i søvn, ligge hende i sengen når hun er ”døsig” efter amningen, og så hele tiden kigge til hende så hun ved vi er der, men efter en periode begynder hun at skrige og vil op. Har også prøvet at gå med hende og vugge hende i søvn, svøbt i dynen, men så bliver hun bare rasende, og jeg ønsker jo ikke at hun skal græde sig i søvn. Det skal lige siges at hun nægter at tage sut, så kan heller ikke trøste hende med den.
Hvad kan vi gøre for at vende hende af med kun at ville sove ved brystet, og at få hende puttet i sin egen seng ved ca. 20 tiden?
Med venlig hilsen
Kristina