Svar: Gider ikke mad nu igen
24. februar 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære L´s mor
Det er altid en balance, at lade barnet lege og komme til bordet, når det er sulten og så også have regler om, at nu er det spisetid og derfor tiden at sidde ved bordet ...
Generelt gælder, at jeres datter skal forbinde det at spise med at sidde på sin stol ved bordet. Alle måltider bør indtages der, så hun ved at det forventes at hun sidder der - og her skal I altså være lidt påpasselige med at tilbyde godnatmaden i sofaen. Også når hun inden sengetid skal have noget at spise, vil det være relevant at kræve, at hun sætter sig ved bordet og spiser - fordi det er sådan reglerne er. Når det altid er det samme man gør, når der altid er samme regler, så er det også lettere at følge reglerne ...
Det er naturligvis rigtigt, at I ikke kan tvinge hende til at sidde længe, men I må på den anden side også godt forsøge at stille lidt krav om lige at blive siddende - "nu sætter vi dukken her, så venter den på dig imens du spiser", så I anerkender hendes lyst til at lege, men samtidig holder fast i at hun skal spise nu og kan lege igen bagefter.
Nogle gange kan man faktisk godt være heldig at holde barnet ved bordet, hvis man tillader at bilen, bamse eller dukken også får en plads der. Ikke at der skal leges med det under middagen, men det er inden for synsvidde og venter på at barnet har spist. Hvis hun er meget glad for sin dukke, så kunne I overveje om hun skal have en lille stol til dukken, som kan hænges på bordet ... så spiser hele familien sammen, også dukken :)
At hun gerne vil lege babyleg er en naturlig del af hendes udvikling, hun er ganske givet helt bevidst om at det er leg, men det er dejligt at "lege baby", fordi man så naturligt bliver nusset lidt ekstra om, hjulpet lidt mere. Nogle gange skal du naturligvis gå med på denne leg, andre gange skal du stille små krav om at hun godt kan selv. Du kan evt. læse den gamle bog "Jeg vil også være baby" af Mats Letén, den handler godt nok om søskendejalousi, men ønsket om at være baby er der og derfor noget I ud fra bogen kan tale lidt om :) Du kan låne den på biblioteket.
Det er vigtigt at du tager L med i madlavningen og lader hende være en aktiv del af det der foregår. Det vil også give hende lyst til at være mere med ved bordet. Hun kan sagtens være med til at lave mad, dække bord osv. og på den måde gøre klar til at I skal sidde og spise og hygge jer.
Det er rigtig fint at lade hende spise siddende på dit skød en gang imellem, så hun på den måde stadig er med ved bordet. Men prøv også at få hende tilbage på egen stol igen, hold hende evt. i hånden, så hun stadig kan mærke dig og stil små krav om at "du må gerne få en frikadelle mere, men så skal du lige sætte dig på din stol" eller lignende. Igen holde fast i at det jo er på stolen ved bordet man spiser.
Det samme gælder, hvis hun har fået lov til at komme ned og lege, og efter 15 minutter alligevel viser interesse for at ville spise "dejligt at du vil spise, kom skat, så sæt dig her, så få du lidt mere mad".
Du skal også være opmærksom på hvornår hun egentlig giver udtryk for at være sulten og lytte til dette. Hvis hun giver udtryk for gerne at ville spise, så giv hende rigtig mad. Pas meget på med at give hende kiks, saft eller andet, som hæver hendes blodsukker og fjerner sultfornemmelsen. Når hun giver udtryk for at have brug for mad så skal hun have rigtig mad - igen siddende på sin stol ved bordet :)
Jeg håber du kan bruge lidt af disse råd videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske