Brev:
Gider ikke mad nu igen
24. februar 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Gider ikke mad nu igen
Kære Helen
Tusind tak for dine svar ved mine sidste 2 breve, det gav en god ro og fornemmelse for os og vide at det som sker med vores datters selvstændighed og reaktioner med voldsomme anfald osv er helt normalt, på en måde kan man bedre holde det ud når man ved det :-)
Og det er faktisk aftaget en del (hun dem selvfølgelig stadig dagligt med af mindre varighed), nu er hun begyndt og lytte til når vi taler til hende og bare det hun hører, at vi forstår hende gør en stor forskel - selvom man nogle gange føler at den måde man snakker på, kan virke lidt kunstigt og meget pædagogisk, MEN det virker jo.
Nu til årsagen til dette brev :-) L gider ikke rigtig spise for tiden, det virker bare ikke til at det interrisserer hende eller hun synes det er hyggeligt. Ved aftensmaden er det værst, hun piller lidt i maden, tager måske en bid af hver ting, skubber den så væk og siger "mig mæt, mig ned og lege".
Pt får hun lov og komme ned og lege, da vi ikke mener det tjener noget og tvinge hende til og side ved bordet, det ender bare i en magtkamp med skrig og skrål - hun gider jo ikke bare sidde og "hyggesnakke" som voksne gør når hun kun er 2,5 år.
Vi gør meget ud af og have god stemning ved bordet, ikke fokusere så meget på hende og maden osv og er meget opmærksom på dette, men som du ved fra mine tidligere breve er hun en selvstændig og viljefast lille "dame".
Hvad gør vi forkert? - Skal hun nu til og lære at man holder bordskik til vi også er færdige eller er hun for lille til det (det er min tanke at hun er), eller skal vi bare lade hende komme ned til trods for at hun intet har spist og IKKE kan være mæt - men hellere vil noget andet, nemlig og lege.
Vi giver hende stadig en aftensnack inden sovetid så hun går ikke sulten i seng, men tror du hun gør det fordi hun ved at hun får noget inden sengetid? - Det er ikke i forlængelse af aftensmåltidet men måske ca. 1 times tid efter - i sofaen mens vi ser Postmand Per eller læser en godnathistorie.
Nogle dage kan hun lokkes til og komme over på skødet af mig ved aftenmads bordet, det hjælper lidt, men tit bliver det gennem leg hvor hun f.eks sidder og "mader" mig og jeg "mader" hende, det synes hun virkelig om. Hun går faktisk meget i øjeblikket og lege baby, nogle dage skal jeg made hende, holde hendes kop osv - måske det hænger sammen med at der er mange små i vuggestuen pt som hun måske kan se får lidt mere opmærksomhed end de store som hun jo er pt. Hun sidder også herhjemme og giver dukkerne sutteflaske og mad :-)
ER det forkert og lege med på hendes babyleg - og skal vi sige fra og sige hun er stor nok til og gøre tingene selv eller hvad tænker du og hvorfor gør hun pludselig det ?
Hvordan kommer vi bedst videre i projekt mad og at det skal være hyggeligt og rart og hun har lyst til og blive siddende ved bordet?
Glæder mig til og høre dine tanker med på vejen.
Kærlig hilsen
L´s mor