Svar: Kræsen eller..?
24. februar 2011
Alder:
21 mdr.
Kære Vibeke
Det du fortæller, er faktisk rigtig godt. Du og din mand gør så mange fine ting og derfor er det rigtig vigtigt, at du holder op med at slå dig selv oven i hovedet og tro, at du gør en masse forkert og at det er din skyld, at Simon ikke spiser store mængder eller særlig varieret.
Det er rigtig godt at Simon spiser varieret i vuggestuen, det er også rigtig godt at han er med til at lave mad, dække bord osv. og at han der smager på lidt forskelligt. Og så er det super fint, at han spiser noget hos mormor, som han ikke spiser hjemme. Han lyder faktisk til at kunne lide mange ting og han lyder til at spise en del forskelligt og så lyder det også som om at han trives.
Og det er jo det vigtigste - du er nødt til at se på din dreng, nødt til at se på hans udvikling, hans glæde ved at lege, udforske og møde verden og hvis han virker til at have overskud og lyst til at udvikles - ja så må du gå ud fra, at han når får hvad han har behov for.
Du har ret i at det er vigtigt at han spiser varieret, men du er nødt til at se på hans indtag over flere dage. Børn vil naturligt i 1-2 års alderen spise meget selektivt, lysten til at smage og putte alt i munden er væk og de vokser heller ikke så meget mere og spiser derfor naturligt mindre.
Samtidig vil børn i din drengs alder ofte lege mere med maden, end de vil spise den - maden kommes i glasses, så mælken løber over kanten, maden skubbes på gulvet, eller maden tygges og tages ud af munden og bliver lagt på tallerkenen ... Det er naturligvis her vigtigt at du anerkender hans lyst til at undersøge og udforske, men du skal også stille nogle krav til ham om at spise ordentligt.
Det er rigtigt at I ikke skal tvinge ham og heller ikke kan tvinge ham til at spise - men I må godt stille lidt krav til ham ved middagsbordet. Ikke på en måde, hvor han går helt i baglås, men hvis han f.eks. gerne vil have mere rugbrød, så kan I godt sige "du må gerne få mere brød, men du skal lige spise lidt af frikadellen også", så der på den måde bliver sat lidt regler op.
Du kan sandsynligvis godt stadig snyde ham lidt ved at bage grøntsager ind i boller og ved at komme grøntsager i kødsovs og lignende, så han på den måde får ekstra variation. Det er helt okay. Men ellers er det naturligt at han helst vil spise maden separat og han vil nyde at spise af en tallerken, hvor maden er opdelt i rum.
Det kan være en fordel at servere maden i små skåle, som han så selv kan tage lidt fra og komme på sin tallerken. Det at han selv er med til at øse op, kan også gøre at han synes det er mere spændende at smage.
Det er meget fint at I ikke laver specielretter til Simon og at I som udgangspunkt laver almindelige børnevenlige retter. Men det er vigtigt også at holde fast i dette, når I f.eks. er på besøg hos mormor eller andre - det er vigtigt at I så ikke beder om f.eks. at få rugbrød på bordet, men der lægger op til at han sagtens kan spise den mad der nu engang er lavet. Netop det at spise ude, hvor der er andre regler, kan også nogle gange bryde lidt af hans grænser og få ham til at smage noget nyt - f.eks. som kartoflerne hos mormor :)
Det vil være rigtig godt at bibeholde et godnatmåltid, som indgår som en del af putteritualet og dermed adskilt fra aftensmaden. Et godnatmåltid kan bestå af en grød, en banan og lidt mælk, men det kunne også være lidt rester fra aftensmaden, det kunne godt være en frikadelle, et par kartofler eller et stykke lasagne. Så han på den måde tilbydes at få lidt at spise inden han går i seng og du undgå at han vågner om natten, fordi han er sulten.
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt ro med på vejen, rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske