Svar: Stop med flaske om natten
23. februar 2011
Alder:
12 mdr.
Kære trætte forældre
Det vil normalt være passende at stoppe med den sidste flaske når barnet er blevet et år, nogle stopper, når de er 12 måneder, andre er først parat når de er 13-14 måneder gamle og det er helt fint. Men ernæringsmæssigt er der ikke grund til længere at give flaske efter 1 årsalderen og der kan fint introduceres et nyt putteritual.
Et nyt ritual vil meget passende bestå i at barnet får en godnatgrød, der serveres adskilt fra aftensmaden og som den del af at blive gjort klar til natten. Derudover gives lidt mælk af en kop, der børstes tænder, læses godnathistorie og der puttes gerne med en bamse eller lignende, det er netop i 12-18 måneders alderen at børn rigtigt begynder at tage en puttebamse eller lignende til sig.
Flasken skrues ned i mængde, så han stille og roligt får mindre og mindre og tilsidst kan nøjes med at få lidt mælk af en kop og tilsidst så helt undvære. Det nye ritual der er sat igang med godnathistorie og puttebamse bibeholdes så og erstatter naturligt så flasken helt kan undværes.
Jeres dreng får lige nu to flasker og det er vigtigt at I nu forsøger at komme helt væk fra begge flasker. Det vil sige at natflasken skrues ned, så han også her får mindre og mindre og tilsidst kan undvære og den sidste flaske inden putning fjernes så som ovenfor beskrevet.
Også om natten skal han naturligt have sin puttebamse, kærtegn osv. og hjælpes videre i søvnen uden mælk. En overgang kan han tilbydes lidt vand, hvis han er tørstig, men på sigt skal dette også væk. Han skal kunne indtage sit behov for væske i løbet af dagen og aftenen, så han ikke længere behøver søge det om natten.
Så planen er altså at I lader ham sove som han gør nu, i sin egen seng, giver ham puttebamsen som han er begyndt at tage til sig og så skruer I først ned for mængden af mælk om natten, så han får mindre og mindre. Samtidig med at I sikrer jer at han spiser og drikke nok om dagen. Og stille og roligt skrues så også ned for flasken inden sengetid og erstattes så med lidt mælk af kop og et nyt ritual.
Det er her vigtigt lige at nævne, at jeres dreng ikke må falde i søvn med sin flaske, da det giver en unødig afhængighed af flasken. Det er vigtigt at han lære at overgive sig til søvnen uden at have flasken i munden :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske