Svar: Grød og amning - 5 mdr.
22. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Velkommen tilbage og tillykke med at I har fået en skøn lillesøster :) Det lyder som om at hun stortrives og som om at I har fået startet med skemaden på det rigtige tidspunkt :)
Det er meget fint at du er begyndt med skemaden om dagen og det er rigtig dejligt, at din datter virker til at kunne spise mere end smagsprøver. Jeg vil stadig anbefale, at du holder mængden lidt nede, så hun ikke får mere end 3/4 dl. skemad af gangen. Sammen med dette skal hun have vand af kop og så vil jeg anbefale dig, at du ammer inden hun så skal sove igen.
Lige nu fortæller du at du ammer inden grød - jeg foreslår at du nu forsøger at indføre en rytme, hvor hun får grød når hun vågner og mælk inden hun skal sove. Den rytme vil hjælpe dig også når hun bliver 6 og 7 måneder gammel.
En dagsplan for et barn på 5 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, vågner ofte også med en lille ekstra amning og dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Der begyndes nu med lidt grøntsagsmos, udgangspunktet i jeres grøntsager f.eks. gulerod og kartoffel, blomkål, squash og broccoli, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en 3. lur hun har taget.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning - men det lyder som om at I allerede begynder at kunne springe denne over, dejligt :)
Når hun bliver 6 måneder vil det være passende at indføre en grød som morgenmad, det vil sige at der kommer et grødmåltid ind kl. 7.30-8 og når hun bliver 7 måneder vil der ofte også komme et grødmåltid ind om eftermiddagen, så amningen om eftermiddagen erstattes af rigtig mad.
På sigt sættes amningerne ned, men hun har brug for bryst/modermælk eller modermælkserstatning til hun er 12 måneder og det er vigtigt hele tiden at give plads til begge dele. Derfor netop grød når hun vågner og mælk inden søvn. Stille og roligt udgør maden så mere og mere af hendes indtag og mælken mindre og mindre. Det betyder at du i 7 måneders alderen skal amme hende eller give flaske 4 gange dagligt og her vil de fire amninger ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. På den måde stimuleres dine bryster også over hele døgnet og din mælkemængde opretholdes fint til at dække hendes behov.
Håber dette besvarer dine spørgsmål og hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske