Brev:
Grød og amning - 5 mdr.
22. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Grød og amning - 5 mdr.
Kære Helen.
Vi har for 5 md. siden fået endnu en lille pige og jeg har haft en rigtig god sundhedsplejerske denne gang, så jeg har ikke haft behov for at skrive til dig. Men nu har jeg lige et spørgsmål ang. grødstart og du laver jo sådan nogle gode dagsskemaer.
Jeg begyndte for en lille uge siden på grød. 1 uge før hun bliver 5 md. Jeg havde egentlig tænkt mig, at strække den så langt som jeg kunne denne gang, da det sidste gang, med min store pige, var begyndelsen til enden med amningen.
Men jeg kunne mærke og se på hende, at hun var klar. Hun begyndte at række ud efter min mad, og kigge langt efter den, stikke tungen ud og jeg har trappet amningen op for at kunne mætte hende. Hun vejede 3240 g da hun blev født, 6500 g da hun var 4 md. og har de seneste 3 uger taget 900 g. på (helt vildt) så hun nu vejer 74oo g.
Opstarten er også gået rigtig godt og hun er begejstret for at spise grøden. Jeg giver hende fuldkornsrismelsgrød og har nogle dage givet lidt most banan og kogt æble. Selvom hun kun har fået grød en lille uge virker det allerede som om hun gerne vil have større portioner. Jeg har lavet den efter opskrifter fra bogen fra sundhedsstyrelsen. Den portion har været nok til to dage. Første dag var det dog mere bare smagsprøve. Tror du at jeg allerede skal gå op i portionsstørrelse?
En typisk dag vågner vi mellem 7 og 8. Hun kan ikke holde mere end 1 ½ time, så skal hun sove igen. På en dag sover hun 2 gode lurer og en lille lur om eftermiddagen. Hun puttes omkring kl. 19 og jeg ammer en eller to gange i løbet af natten. Jeg giver grød mellem første og anden lur. Mit spørgsmål er egentlig, hvordan det skal udvikle sig herfra. Hun er vågen, når vi andre spiser aftensmad og hun kigger efter det og det virker måske fjollet, men jeg synes det er lidt synd, at hun ikke får noget.
Det skal lige sige, at hun havde lidt svært ved at tage på i starten og hun havde gulsot og jeg blev derfor anbefalet at supplere med flaske, hvilket jeg gjorde i 2 uger. Jeg har dog beholdt hendes aftenflaske. Det betyder, at jeg ammer og derefter får hun en flaske lige bagefter inden putning. Den er så integreret at den ikke har indflydelse på min amning. Hun tager nu ca. 170 ml.
Jeg ammer altid inden jeg giver grød, hvilket måske virker lidt åndssvagt, men hun spiser grøden alligevel. Det er igen en angst for, at amningen vil gå i stå. Hvordan sikre man egentlig amningen når man begynder at amme færre gange? Så mit spørgsmål er, hvordan hendes dag skal se ud fra nu og når hun er 6 md. og igen 7 md. i forhold til grød/andet mad og amning.
Tak for din gode brevkasse.
Kærlig hilsen
Rikke – mor til to skønne piger.