Svar: Kost og mælk - 11 mdr.
22. februar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære V´s mor
Det er meget fint at din dreng selv har sagt fra overfor flaskerne og nu drikker vand og mælk af en kop. Han er så gammel nu, at hans behov sagtens kan dækkes på denne måde og det er super dejligt at han selv viser vejen for netop sit behov :)
Jerntilskud kan du stoppe med ved 1 års alderen, brug det du har tilbage og stop derefter. D-dråber bibeholdes til han er 2 år.
Du må gerne i fra 1-1½ år begynde at supplere hans kost med en daglig multivitamintablet. Hvis denne indeholder 10 mikrogram D-vitamin behøver du ikke give dråber ved siden af. Det er vigtigt, når og hvis man giver vitaminpiller til små børn, at man sørger for at knække dem i kvarte eller knuse dem, så han ikke får den galt i halsen.
Men ellers skal hans behov for vitaminer og mineraler jo normalt stilles via en sund og varieret kost :)
Det anbefales at skifte over til letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen fra 1 års alderen. Det vil sige produkter med 1,5% fedtindhold. Han bør få mellem 350-500ml mælk eller mælkeprodukt dagligt. Dette dækkes ofte via lidt mælk i grøden, et glas mælk morgen og aften, en portion A38 eller lignende og så den mælk der naturligt gives via sovs osv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød eller øllebrød, sødmælk eller letmælk af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger, kogte grøntsager, stykker af frikadelle osv. Der kan også gives varm middagsmad bestående af kartofler, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk, A38 eller lignende, gerne med mysli, rugbrødsdrys, revne æbler. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Før aftensmad 17: Evt. en tallerken med lidt forskelligt grønt - agurk, gulerode, ærter, majs, rød peberfrugt, avokado eller lignende
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs - der skal være mad i stykker, mad at spise selv og også stadig mos, som I hjælper ham med. Vand, sødmælk eller letmælk af kop.
Godnatgrød som nu og puttes til natten med en kop mælk og en godnathistorie
Kan få en tår vand i løbet af natten, hvis han vågner og er tørstig.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske