Svar: Håber du har en idé til søvnproblemer
22. februar 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
For det første tænker jeg, at det godt kan være et reelt behov for jeres dreng, at få en flaske omkring midnat. De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for 3 flasker dagligt og de vil ofte ligge aften, sen aften og inden middagslur.
Samtidig er jeres dreng jo en stor dreng, han vejer 11 kg og derfor er hans væskebehov naturligt stort - jeg tvivler derfor på om han reelt kan drikke væske nok af en kop, hvis han kun får to flasker i døgnet, så prøv i første omgang at lade ham få tre flasker og se om det kan gøre en forskel.
Jeg sender lige en plan for dagen, så du kan se, hvordan det kan se ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere eller andet fiberholdigt brød med smørbart pålæg gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Får ½ hårdkogt æg, lidt rejer, godt godt pastaskruer eller lignende og må også stadig gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en portion tykmælk med revne æbler, banan, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18-18.30: Får familiemad, ris, pasta, kød, fisk grøntsager, sovs. Maden tager udgangspunkt i jeres mad, det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, kødlasagne, lakselasagne, kød- eller fiskefrikadeller, hamburgerryg, fiskefilet osv. Der skal være mad i stykker og moset mad, og mad han selv kan sidde med i hånden. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Flaske
Det er derudover vigtigt at hans rytme om dagen er ens uanset om det er hverdag eller weekend. Det har stor betydning for hans søvn om natten, at han har fast stå op tider og faste sengetider, og at rytmen om dagen hvad angår søvn, mad og aktiviteter ikke svinger for meget.
I skal medtænke om han nogle gange når at powernappe sen eftermiddag, måske imens I henter storesøster i institutionen, selvom han bare sover 20 minutter i bilen der, så kan det påvirke nattesøvnen og give opvågninger midt nat.
Så skal I naturligvis også medtænke om han kan vågne og græde, fordi han har ondt - ørerne eller tandfrembrud, kan medtænkes her, måske har han blærebetændelse og græder fordi han tisser og det gør ondt ...
Det kan også handle om alder og udvikling, han er jo i separationsfasen og har naturligt derfor brug for at mærke jer og føle sig sikker på at I er der for ham. Han vil derfor naturligt søge ekstra stor fysisk kontakt. Han drømmer også mere nu og vil naturligt kunne vågne med gråd, fordi han drømmer rigtig meget.
Han vil også i kraft af sin alder og udvikling have en stor motorisk uro, som gør at han om natten får sig lagt i stillinger han ikke kan komme væk fra. Man taler om head-banging og head-rolling i denne alder, som I måske har læst i min bog ...
Og så kan det også godt være at I oplever en mild form for natteskræk. Natteskræk opstår normalt først omkring 1½ års alderen, men man kan godt opleve lignende symptomer i den alder jeres dreng har - hvor han netop vil sætte sig op skrige og være tydeligt ked af det, men hvor han samtidig sover og derfor er svær at trøste og berolige.
Det bedste I kan gøre er, at forsøge at holde fast i en nogenlunde stabil rytme dagen igennem. Medtænke hans indtag af mad, mælk, tidspunkter han sover på, aktiviteter osv. hele dagen. Derudover sikre jer at han ikke har ondt.
Og så må I, når han vågner om natten og er ked af det, berolige og betrygge, så godt I kan. Forsøg ikke at rumstere for meget rundt, men hjælpe ham videre i søvnen. Ligger han og snakker og er tilfreds med dette, så lad ham ligge, men græder han skal I naturligvis være der for ham og det vil være fint at tage ham ind til jer, få ro på og sove videre. Netop for at give ham den ekstra tryghed og nærhed som han i kraft af separationsfasen lige nu har naturligt brug for :)
Håber I kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske