Svar: Mad og mælk - 9 mdr.
22. februar 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Hvor dejligt at din datter nu har taget flasken til sig :)
Det gør for det første at du har fuldstændig styr på, hvor meget mælk hun drikker og derudover, kan du stadig have hende i din favn - og så oplever du tilmed at hun nu også sover bedre - dejligt! :)
Det er meget passende med 3 flasker dagligt i 8-9 måneders alderen og de tre flasker vil ofte ligge meget fint inden middagslur, aften og sen aften. Meget som du faktisk fortæller :) Indtaget ligger på ca. 600ml og derudover får hun også mælk i sin mad, hun får ost, sovs osv. som også giver hende ekstra kalk. Væskebehovet skal derudover dækkes af vand af kop, som hun tilbydes til alle måltider og ind imellem som tørstslukker :)
Når hun bliver 10 måneder, vil det være passende at skære ned, så hun får 2 flasker dagligt, ialt 400 ml, så er hendes behov for jern dækket til hun bliver et år. Stadig bruges der også mælk i maden og hun må også gerne få et surmælksprodukt som f.eks. tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt om eftermiddagen.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere eller andet fiberholdigt brød med smørbart pålæg gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf eller lignende. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en portion tykmælk med revne æbler, banan, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18-18.30: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk grøntsager, sovs. Maden tager udgangspunkt i jeres mad, det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne med kød eller laks, frikadeller, hamburgerryg, fiskefilet osv. Der skal være mad i stykker og moset mad, og mad hun selv kan sidde med i hånden. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Flaske
Håber ovenstående hjælper videre på vej, det lyder som om at I er kommet ind i en rigtig god rytme nu :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske