Svar: Behov for overskuelighed
Hej med dig
Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres dreng er en følsom lille fyr, der profiterer rigtig godt af at der er struktur og faste rammer. Det giver tryghed og uventede ting har han det ikke særlig godt med.
Der er heller ikke tvivl om, at det at han er blevet storebror for 3 måneder siden (stort tillykke med det!), naturligt har skabt et vist kaos i hans verden og dermed 'skubbet' til hans behov for netop struktur og stabilitet, så lige nu har han naturligt ekstra meget behov for at have styr på tingene. De to ting hænger for mig sammen.
Når jeres dreng har brug for orden, brug for struktur, så er det fordi det giver ham overblik og dermed ro. Han er igang med at finde ud af, hvordan verden hænger sammen. Han spørger, peger, beder om forklaringer - "hvorfor dit og hvorfor dat". Dette fordi det er vigtigt for ham nu, at finde mere og mere ud af, hvordan verden hænger sammen, ligesom det er vigtigt for ham at finde sin egen rolle. Han er igang med at finde ud af, hvordan han påvirker andre og hvordan andre påvirker ham. Han er igang med at udvikle social intelligens.
Børn i jeres drengs alder nyder ofte også at få fortalt de samme historier igen og igen. De lytter opmærksomt til fortællingen og lærer den uden ad. Hvis du læser op af en bog og laver ændringer i ord, navne eller andet, så vil han korrigere dig - historien skal fortælles rigtigt og han ved hvad rigtigt er. Og dette viser han så også i forhold til sit legetøj, det skal stå på sin plads, det skal stå i den rigtige orden, der skal være styr på tingene.
Nogle børn har det naturligvis i højere grad end andre børn og jeres dreng er også ved at finde ud af dette. Hvis han er en type, som passer godt på sine ting, så er det naturligt enormt frustrerende, hvis der kommer en bullerbasse på besøg som ødelægger og smider med tingene ... og det er naturligvis vigtigt at sikre, at de ting han har og som han er meget øm overfor bliver passet på og evt. sat væk.
Du må godt møde ham i dette og fjerne hans yndlingsbil fra hylden eller simpelthen sige, - "bilen her er xx allermest glad for, så den låner vi ikke ud.." så du hjælper ham med at passe på tingene. Men samtidig skal han jo også lære at dele og finde ud af, at man godt kan låne noget til andre, uden at det nødvendigvis går i stykker og igen må du forklare ham, at det er okay, drengen der er på besøg vil bare lege.
Social intelligens lærer barnet af måden vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn. Når jeres dreng leger med de andre børn - enten hjemme, i institutionen eller til gymnastik, så lære han at begå sig socialt. De skubber til hinanden, prøver hinandens grænser af, spørger om de må være med i en leg, oplever at få et nej, at legetøjet bliver taget fra dem osv. De lærer hvad de gør ved andre og hvordan det føles, når andre gør ...
... noget ved dem.
Jeres dreng støttes i dette ved at sætte ord på de frustrationer, som han har "du bliver bare så ked af det, når xx tager din bil" og det andet barn kan så samtidig få at vide "man skal ikke tage bamsen, kun låne, eller bliver yy ked af det". Altså hele tiden sætte ord på de følelser og frustrationer der er og samtidig fortælle, hvad man så kan gøre og hvad det gør ved den anden.
At lære at være sammen med andre mennesker på en god måde, kræver social intelligens. Det har ikke noget med klogskab at gøre, men handler om at barnet skal lære hvordan man lytter til andre og hvordan man følelsesmæssigt påvirker hinanden både negativt og positivt.
Man kan sagtens lære børn visse sociale færdigheder som at gå hen og spørge om nogen vil lege, eller at sige undskyld, når man kommer til at gøre noget som er forkert, ligesom jeres dreng også fint kan sige "tak for mad", "be om", "undskyld" eller lignende. Det er i princippet let nok at lære børn dette. Men social intelligens er mere end dette. Det handler om at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Den situation der opstår hos jer, hvor der kommer uventede gæster og jeres dreng tydeligvis ikke magter dette - den skal du ikke se som pinlig, men i stedet prøve at se som noget begge børn kan lære noget af. Det er vigtigt at du (og også den anden forældre) fortæller og forklarer, at de kommer fordi de synes det er dejligt at være sammen med jer, at de godt kan lide jer, at de bare vil drikke lidt kaffe, snakke og hygge lidt og så går de igen.
Hvis forklaringer ikke er nok, så er det fint at du går afsides med din søn og snakker lidt med ham om hvorfor han bliver ked af det, lytte og anerkende, støtte og hjælpe. Berolige og betrygge ham i at det er okay og at I godt kan have det hyggeligt allesammen - og evt. legetøj af stor betydning, skal naturligvis sættes væk.
At han er blevet storebror spiller som sagt også ind og lige nu er jeres dreng vældig meget i tvivl om sin rolle i familien. Han har naturligt svært ved at skulle dele mor og far med en lille ny og han kan sagtens være i tvivl om, hvorvidt der er samme plads og kærlighed til ham, som der var før. Det vil han ikke sige til dig, men han vil kunne vise sin usikkerhed ved netop at ville have tingene på en bestemt måde, ved netop at vise behov for orden i kaos.
Prøv at have fokus på at fortælle ham, hvor meget han betyder, at han er noget ganske særligt og at ingen kan tage hans plads. Det er er vigtigt at styrke hans selvværd, fordi han naturligt med et højt selvværd heller ikke vil blive helt så rystet, når tingene går ham imod.
Håber du kan bruge lidt af dette, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
22. november 2024 | Opdragelse | 3 år
Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...
13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.
Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...
Viden om børn:
Rosiner
Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.
Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.
Svampegiften findes også i økologiske...
Tilskudsblanding
En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.
En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.
Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.