Brev:
Urolig søvn om aftenen
21. februar 2011
Alder:
9 mdr.
Urolig søvn om aftenen
Hej Helen :)
Min søn på 9 måneder nu, kom til verden 5 uger før tid ved et akut kejsersnit, men var heldigvis klar til at komme til verden :) han trives rigtig godt, og er en meget glad dreng :)
Jeg starter lige med at beskrive vores dagrytme:
ca. kl. 07. vågner
07.30 spiser morgenmad - havregrød og vand i kop.. (men som regel dårlig appetit om morgen)
ca. kl. 09 - hapser - lidt frugt og vand/mælk i kop..
mellem kl. 10-11 kommer ud at sove i barnevognen (sover mellem 30 min - 2 timer det er MEGET forskelligt! )
ca. kl. 12 vågner får en skorpe eller noget at sidde med selv og spiser så rester fra aftensmad dagen før - vand i kop
ca kl. 14.30 får han lidt grød. evt. hirsegrød, boghvedegrød eller øllebrød, og en bolle med noget pålæg eller hapser + noget frugt - vand i kop
ca kl 16 kommer ud at sove i barnevognen. sover ca i 1 time..
ca kl 17.30 spiser aftensmad grønsager/rodfrugter med kød eller fisk lavet på mange forskellige måder (han får alt at spise )
ca kl 19 bliver han ammet
kl 20-21 sover
ca kl 00.30 ammet
ca 03 ammet
Det skal lige siges at vi har haft mange problemer med spisning, han viser ikke rigtig mad noget interesse, og jeg har prøvet ALT..! Han spiser kun lige til at holde sig ved lige, så vi har lidt problemer med han´s vægt han vejer kun 8 kg.. derfor har jeg ikke ville stoppe natteammning. Jeg er lige stoppet med morgen ammning fordi min barsel er slut om 2 uger.. han vil ikke have sutteflaske!!
Vi har i lang tid også haft problemer med afførning, han får nu movicol ellers kan han ikke komme af med noget..
Syntes du vi skal blive ved med at prøve med sutteflasken? eller skal vi bare lytte til ham? han er jo aligevel 9 mdr, og har måske ikke det store behøv for den mælk? eller ville det gøre en forskel ang. vægten, tror du?
Vores størreste problem lige her og nu er søvnen om aftenen/nat. Når han har fået aftensmad og fået nattøj på og alt hvad der ellers høre der til sætter vi os ned i stuen og hygger lidt derefter blever han ammet, så går vi op og børster tænder og går ind på væreslet synger et par sange og går med ham ind til han falder i søvn som tager mellem 5-60 min ca..
Han kan simphelhen ikke falde i søvn selv, hvis vi bare putter ham i sin seng, bliver han MEGET ked af det og ligger og vender sig frem og tilbage og kan slet ikke falde til ro! han falder ikke til ro før vi tager ham op! så han falder i søvn i vores arme også lægger vi ham i sin seng! men så går der jo ikke mere en max 1 time så vågner han igen og græder og er helt umulig og ved slet ikke hvad han vil, han stritter i mod alt hvad vi gør.. så vi tager han op og og går med ham igen!
Det kan tage mellem 1 min - 1 time og sådan forløber vores aften ellers mig og min kæreste går op på skift hele aftenen.. Han når måske at vågne 3-8 gange på en aften. ved 23 tiden falder han som regel i en lidt mere dyb søvn men vågner så ved 00.30 tiden, der tager jeg ham ind i vores seng og ammer ham og ammer igen ved 03 tiden (jeg ammer ham aldrig efter kl 03, (for det ikke skal gå ud over han´s appetit til morgenmad) men han falder som regel i søvn når jeg ammer ham om natten, så der har vi ikke de store problemer..
Ved godt at vi er inde i en lidt ond cirkel, men ved simphelhen ikke hvordan vi skal komme ud af den? tror du det hjælper hvis jeg stopper med natteamming?
Hvordan skal vi lære ham at falde selv i søvn og hvorfor tror du han vågner så ofte? vi er ved at være SÅ trætte af det her forløb, og savner at have fritid sammen om aftenen! ;(
Vi får kigget hans øre med jævne mellemrum for at udelukke det! men har heller ikke på fornemmelsen at han har ondt!
håber du har nogle gode råd til os...! :)
På forhånd tak..
Venlig hilsen
Silla