Svar: Tisser igennem bleen om natten - 4 år, 7 mdr.
21. februar 2011
Alder:
4 år, 7 mdr.
Hej med dig
Tak for din søde beskrivelse - han er en kvik og sød dreng :) Der bliver mange gode kommentarer til en konfirmationstale eller en anden fest engang ...
At jeres dreng tisser rigtig meget om natten, hænger sandsynligvis sammen med at han producerer mere urin om natten og at hans blære ikke kan rumme de større mængder. Det er noget han modnes til, det handler om en fysiologisk modning af hormonet ADH (antidiuretiske hormon), hvis funktion netop er at kunne formindske mængden af urin om natten. Og hos mange børn tager det tid, for dette hormon at komme til at virke optimalt. Der er altså ingen tvivl om at tiden nok skal arbejde for jer (og ham) :)
Han skal naturligvis følges på toilet inden han skal putte, men derudover synes jeg faktisk også at I skal følge ham på toilettet inden I selv går i seng. De fleste børn vil godt kunne finde ud af at gøre dette mere eller mindre i søvne, så I skal tage ham op, gå med ham i hånden ud på toilettet, få ham til at sidde ned og tisse af og derefter følge ham tilbage i seng igen. Herefter vil han sandsynligvis bedre kunne holde sig til næste morgen tidlig.
Derudover vil det at blive vækket og komme ind i en rytme, hvor man vågner fordi man skal tisse, jo netop kunne hjælpe ham på sigt. Han vil således måske selv begynde at registrere at han skal tisse og derfor selv stå op og gå på toilettet.
Når og hvis han om natten kommer ind til jer, så er I nødt til også her, at følge ham på toilettet, så han får tisset af endnu engang og ikke gør jeres seng våd. Herefter kan han evt. følges tilbage til egen seng, eller han kan få lov at sove videre hos jer.
I forhold til at bruge ble, så er det vigtigt at forklare ham, at det ikke er ham, men hans blære der driller. Og det er for at få blæren til at holde op med at drille, at han skal have ble på. Det er også vigtigt at bleen bruges som en sikkerhed og at han stadig følges på toilet. Han må ikke få indtryk af, at han skal tisse i bleen. Vil han ikke bruge den og tager den af, når I vender ryggen til, så er det naturligvis svært - og I har jo forsøgt med både liggeunderlag og bleer, som boxershorts ...
Det lyder dog som om at man med ekstra toiletbesøg sen aften omkring kl. 23-24 godt kunne være heldig at få ændret lidt vaner hos jer.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske