Brev:
Kan vi få mere rolige nætter?
21. februar 2011
Alder:
11 mdr.
Kan vi få mere rolige nætter?
Kære Helen,
Har med glæde læst din bog om at få de søde små til at sove, men må sande, at jeg fortsat er usikker på et par områder og på, hvordan jeg klogest og mest omsorgsfuldt griber vores situation og dreng an.
Vi har en dejlig, livlig, glad, aktiv og temperamentsfuld dreng, som er et år om ca. 2 uger. Han har - efter vores definition - ALDRIG sovet godt. Fra helt lille har han ligget i sengen med mig og blev ammet liggende og meget i løbet af natten. Da han var omkring to en halv måneder gammel, begyndte vi at supplere med mme, og han fik flaske inden han blev puttet, uden at dette gjorde en forskel for natten. Vi blev anbefalet at prøve med vælling, hvilket heller ikke gjorde en forskel.
Siden han var omkring 4 måneder og blev puttet i sin egen seng om aftenen ( hvilket tog lang tid, da han ikke ville overgive sig til søvnen) har han vågnet utallige gange om natten, hvor vi har været frem og tilbage til hans værelse for at give sut eller flaske.
Indenfor de sidste 2 måneder - altså fra han var ca 9 måneder gammel, er han hver nat / aften kommet med ind i vores seng.
Vi oplever aktuelt, at han uden problemer puttes, hvor han falder til ro i vores arme, bliver lagt i sengen, puttes med dyne og lægger sig til at sove. Herefter kan han sove mellem 3-6 timer med måske 1-2 opvågninger, hvor han får sin sut og atter bliver puttet. Fuldstændig uproblematisk. Efter de 3-6 timer sker der i mellemtiden det, at han står op i fodenden af sin seng, når vi kommer ind til ham, og han kan ikke længere puttes, uden at han bliver meget ulykkelig. Han kommer så med ind til os.
Det er ikke problematisk for os at have ham i sengen, men problemet er, at han sover meget uroligt, hvor han skal have sin sut ofte, skal puttes, han lægger sig til rette og er lige ved at falde i søvn, men åbner så øjnene igen osv. Udover dette har vi næsten hver nat en længere periode, hvor han er vågen og perioden kan vare mellem 1-3 timer. Her ligger han og "brummer", tager sutten ud og ind i munden, kravler rundt i sengen osv.
Næsten hver nat får han fortsat en flaske og dette er de fleste nætter i forbindelse med, at han kommer ind til os. Vi har oplevet, at dette kan give ham ro og at han kan "falde i søvn" på flasken. Andre nætter opleves det ikke, at det gør en forskel.
Han har i starten af januar fået lagt dræn, og vi tænker derfor, at han i mange måneder kan have haft problemer med sine øre, og at dette har haft en indflydelse på hans nattesøvn. Endvidere har han haft refluks og lidt meget af mavekneb. Ting som naturligvis har haft en indflydelse for hans mulighed for ro om natten. MEN nu er drænet lagt, og vi oplever ikke længere at han har mavekneb eller refluks.
Generelt oplever vi ikke, at der skulle være nogen fysiologiske årsager til, at han sover om natten, som han gør.
Han startede i dagpleje, da han var 8 måneder gammel, hvor vi lavede en MEGET langsom indkøring - altså han var der meget få timer om dagen de første 6 uger. Han har fået en dygtig og god dagplejemor, som han tydeligvis er glad for og tryg ved, men han har stadig dage i dagplejen, hvor han er meget ked af. Det opleves af dagplejemoderen, at han er jaloux, når hun er tæt på de andre børn, hvilket vi også oplever hos os, når vores pige f.eks. sidder hos os.
Han er glad for mad og er godt spisende. Han får en flaske til natten, hvor han spiser ca 200 ml.
Vedr. dagsrytme sover han en morgenlur på ca en time til halvanden. Han bliver puttet ca. kl. 12.00 til middagslur, hvor han kan sove mellem halvanden til to en halv timer. Han er træt om aftenen og kan nogen gange være ved at falde i søvn på puslebordet efter sit bad.
Vi har et behov for at hjælpe ham til en søvn, hvor han bestemt gerne må have brug for at få en sut, blive puttet osv. nogle gange i løbet af natten, men hvor han ellers sover og sover i sin egen seng. Er det et urealistisk ønske?
Vi gør os overvejelser om at blive inde på hans værelse med ham om natten, hvor han ellers ønsker at komme ind til os. I så fald dette er vejen frem, er vi i tvivl om, hvorvidt vi skal tage ham op, når han begynder at græde og forsøger at komme op, eller om vi skal fastholde at han er i sengen og forsøge at få ham til at falde til ro i sengen?
Vi er i høj grad og på flere områder trætte efter disse mange måneder med lidt søvn, frustrationer, bekymringer, overvejelser osv. og håber sådan at denne lange "smøre" på trods giver mening for dig og giver dig mulighed for at give os brugbare input : )
Vi glæder os til at høre fra dig : )
De venligste hilsner
Trætte forældre