Svar: Rytme - hvad kan jeg gøre bedre?
21. februar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære tvillingemor
Det lyder som om at dine børn lige nu har brug for at powernappe lidt dagen igennem, men ofte sover de også en god lang middagslur på 2-3 timer og det er super godt. Derfor lyder det lidt for mig, som om at du er nødt til at se tiden lidt an.
Det er rigtigt at du på sigt vil have glæde af at arbejde på en rytme, hvor de sover 3 lure dagligt og det vil hos jer sandsynligvis være passende samtidig med dette, at indføre lidt skemad. Jeg kunne godt forestille mig at du om en månedstid måske skal igang med det ...
En plan for dagen, som I kan arbejde hen imod, kan så til den tid se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske i sengen og sover videre, så nattesøvnen forlænges og morgenluren forsvinder.
Formiddag 9-9.30: Flaske og sover formiddagslur
Frokost 11.30-12: Der begyndes med lidt grød, evt. lidt frugtmos som topping for variation. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 12.30-13. Meget fint at gå med dem, så de hjælpes til at sove deres længste lur her. Det er normalt at de vågner let i denne alder og har brug for hjælp til at blive skærmet, både når de skal sove og spise. Jvf. tidligere svar, jeg har sendt dig i dag :)
Eftermiddag 16: Flaske
Powernapper ½ times tid
(Aften 18: Der indføres grøntsagsmos, men først når skemaden til frokost fungerer godt)
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske, de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne.
Så min umiddelbare tanke er at tiden arbejder for jer og det er en svær periode I lige nu går igennem - det er svært med et barn, og det er naturligvis svært med to :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske