Svar: Gråd, gråd og atter gråd
21. februar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære trætte tvillingemor
Det er den langvarige utrøstelige gråd, som børn tager skade af. Det er situationer, hvor de får lov til at græde længe og hvor man ikke reagerer, men bare lader dem græde.
At du nogle gange er nødt til at lade din dreng ligge, fordi du skal tage dig af hans søster - sådan må det være og det er okay. Du skal naturligvis forsøge at minimere gråden så meget som muligt, netop lade ham se dig, fornemme at du er der og skynde dig at blive færdig med din datter, så du kan tage dig af begge børn samtidig. Men skal hendes ble skiftes, så må han jo nogle gange vente på det. Det er så bare ikke her, du skal bruge ½ time på bleskiftning, pludren og babymassage på puslebordet - for brormand venter og det skal gå stærkt :)
Hvis han har brug for tæt fysisk kontakt, så kan du overveje om han/du kunne have glæde af en slynge, så du kan bære ham rundt hos dig, imens du laver andre ting.
Det vil blive lettere på sigt, når børnene begynder at kunne sidde i en høj stol, så vil du kunne have dem siddende, så de kan se dig og følge med i hvad der foregår, fordi de kommer mere på højkant. De vil også i den alder kunne aktivere sig selv i lidt længere tid, vil begynde at kunne sidde med lidt mad i hånden og gumle på dette, imens du lige får tømt opvaskemaskinen eller lagt til tøj sammen på køkkenbordet. De skal jo være under opsyn, men behøver ikke være konstant i favn :)
Jeg er ikke den store fortaler for en skråstol, har du en, er det okay at bruge den, men du skal ikke gå ud og købe en, som aflastning. I stedet har du måske en sækkestol, en ammepude eller andet, som du en gang imellem kan sætte din dreng lidt op af, så han kan følge med i hvad du laver. HUSK dog at han i princippet stadig er for lille til at sidde og det skal kun bruges, når du er nødt til at tage dig af søster og ikke skal få stress over hans gråd. Han har bedst af at være så meget på maven som muligt, for at få trænet sine ryg og nakkemuskler og netop blive stærk nok til at sidde.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske