Svar: Skift i maden
21. februar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Tvillingemor
Dine børn er stadig for små til at du kan begynde med skemad, det er vigtigt at de er mindst 4 måneder før du starter op og det er måneder og ikke uger du skal tælle :)
Derudover er det helt normalt, at de lige nu virker mere frustrerede og lader sig forstyrre, når de spiser. Netop i 3-4 måneders alderen, sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med børn. De skelner mere og mere tydeligt mellem, hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed og de er meget optaget af, hvad der foregår omkring dem. Det virker lidt som om at barnet har for travlt til både at spise og til at sove og det er meget almindeligt at børn i denne alder begynder at powernapper mere dagen igennem. De sover altså pludselig lidt kortere tid end de ellers har gjort.
Derudover så oplever man ofte at barn barnet begynder at spise mindre om dagen. Du giver måske flaske ligeså hyppigt som du plejer i dagtimerne, men dine børn har så travlt med at opleve verden og følge med i hvad der sker, at de ofte slipper flasken, begynder at pludre med dig, kigger sig omkring - de slipper, tager fat, slipper igen osv. og lader sig meget let forstyrre. Præcis som du beskriver og det er altså helt normalt for alderen.
Det handler derfor ikke om at du skal til at give dem skemad allerede nu, men snarere at du måske skal give dem lidt pause i flaskegivningen, aktivere dem og så tilbyde flaske igen derefter, når de atter er klar. Andre gange vil det være rigtig godt, at du skærmer dem, søger for at lukke af for al unødig støj, når de skal spise. Det kan være en idé at gå i soveværelset med dem, lægge dig med dem på sengen og lade dem spise imens de ligger hos dig, for nedrullede gardiner i et køligt rum.
Det hjælper også nogle gange at putte dem i barnevognen og give dem flasken, når de ligger der. Det at de kommer ud af din favn, bliver svøbt i en sovepose, dyne eller hvad de nu sover i og kan få flaske under kalechen, kan ofte have en rigtig god effekt, gøre at de drikker lidt mere og derefter falder i søvn.
Det er netop vigtigt at arbejde på en rytme, hvor de nu får flaske inden de skal sove, så flasken indgår som en fast del af deres putteritual. Det vil gøre at de sover lidt længere og dermed også vil være parat til at spise mere, når de vågner igen. I denne alder, kan det nogle gange være nødvendigt at dele måltidet i to, så de får lidt at spise, når de vågner, leges med, pludres med, tumles med osv. og så skiftes de, og puttes så med en flaske.
En sådan rytme, vil på sigt hjælpe dig, når de begynder med skemad, fordi det vil være naturligt og rigtig godt, at de får skemad når de vågner af en lur og mælk inden de så skal sove igen.
Det kan være en god idé at forsøge med en anden type erstatning, fordi de smager forskelligt og det kan sagtens gøre dem lidt ekstra interesseret, hvis de oplever at få lidt ny smag.
Når du oplever at mælken ikke virker til at mætte dem tilstrækkeligt, heller ikke selvom du forsøger at dele måltider og derved øge deres samlede indtag, så vil det være fint at starte med lidt skemad :) I første omgang lidt grød af f.eks. ris- eller majsmel, som så gives til frokost.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske