Brev:
Kost og søvn - bassedreng på 6 mdr.
21. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Kost og søvn - bassedreng på 6 mdr.
Hej Helen
Så er min dejlige bassedreng blevet 6 måneder og 2 uger, og i den forbindelse mangler jeg som førstegangsmor lidt hjælp til hvordan jeg får en lidt mere struktureret hverdag med ham også i forbindelse med at han nu skal til at have mere fast føde. Jeg kunne godt tænke mig, at du kunne give et helt konkret eksempel på, hvordan en almindelig dag kunne se ud med søvn, mad osv på klokkeslet. For lige nu synes jeg det sejler lidt...
Han har siden han var 4 1/2 md fået grød, først tynd majs-begyndergrød, så ris og hirsegrød. Den sidste måned har han også fået kogt og blendet kartoffel, gulerod og ærter og moset banan, og lidt frugtmos på glas. (Jeg tilsætter også modermælkserstatning). For nogle dage siden prøvede vi også bagt laks, blendet og i grøntsagsmosen. Det er ikke det vilde mad man får i ham pr måltid, ofte er 4-6 skefulde nok, så vil han ikke ha' mere. Jeg er i tvivl om, hvor mange måltider vi på nuværende tidspunkt skal op på og hvordan jeg skal kombinere det - grød, frugtmos, grøntsagsmos osv.
Kunne godt tænke mig lidt inspiration til hvad jeg kan servere og hvordan.
Han bliver stadig ammet, ca. 6-8 gange i døgnet, er i tvivl om det er for meget? Det fungerer stadig godt - vi hygger os med det begge to! :-)
Han bliver puttet ml. 20-21 hver aften. Jeg ammer ham, hvorefter jeg synger vuggeviser for ham til han sover. Herefter følger samme mønster HVER aften - han vågner efter ca. 40 minutters tid med gråd, og er helt utrøstelig indtil man får vækket ham helt. Så må vi starte forfra med putning. Det undrer os meget?
Om natten synes vi han vågner mange gange (dog har han sovet bedre her de sidste par nætter) Han kan godt finde på at vågne hver 1-2 time og skulle trøstes eller ammes. (Pyha - mor og far er trætte!) Han vågner hver morgen ml kl 8.30 - 9 og er frisk og udhvilet. Så står vi op og han bliver puslet, vasket og kommer i tøjet, hvorefter han ammes. Kl 11 er han supertræt og bliver puttet ud i barnevogn. Her sover han 1 time til halvanden højest. Op igen og så får han lidt grøntsags eller frugtmos. Ca. Kl 15 kommer han ud og sove igen, inden da ammes han, her kan det godt blive til 2 timer i barnevognen. Kl 18-19 ca får han en grød. Det er ca hvordan vores dag som oftest forløber.
I øvrigt kan der godt gå flere dage imellem han har afførring - det undrer mig lidt, nu hvor han ikke kun lever af modermælk? Men det lader ikke til han har smerter i forbindelse med afførring, selvom han presser godt til! ;-)
Sidst kan jeg nævne at han er en fin trivelig fyr på ca. 9,3 kg og er 72 cm lang. Han er fuld af energi og følger udviklingsmæssigt fint med.
Håber du ud fra dette kan komme med nogle ideer til hvordan vi får lidt styr på det hele og kommer lidt videre end majsgrød og bananmos!
Endnu engang tak for en super brevkasse!
Mange hilsner
"mor og bassemand"