Svar: En lille sovetryne
21. februar 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Nogle børn sover meget, andre børn sover lidt og som udgangspunkt skal man lade børn sove, når de sover og gå ud fra at det naturligt falder i søvn når de er trætte og vågner, når de ikke har brug for at sove mere ...
Men, man skal naturligvis også medtænke om andre ting kan spille ind, når børn sover rigtig meget og derudover skal man også sikre sig, at barnet ikke sover så meget at det går ud over barnets trivsel og udvikling.
Det er altså vigtigt at du sikrer dig, at din dreng ikke sover, fordi han er syg. Han må ikke virke sløv, apatisk eller til generelt at mangle kræfter. Hvis du er i tvivl om hvorvidt han kan være syg, så drøft det med din sundhedsplejerske eller læge - det kan jo være svært at vurdere "hvad der er normalt", når det er ens første barn.
Det kan være relevant at lægen lytter din dreng på hjerte og lunger og sikrer sig at han ikke sover meget, fordi han har problemer med sit kredsløb.
Det er også vigtigt at han udvikler sig som han skal. Altså at han ikke sover så meget, at han ikke får den stimulation han har behov for. Det er vigtigt at han, når han er vågen, er aktiv, pludrer, smiler, bruger sig selv både fysisk og mentalt og med den alder han har nu, skal han bruge sig selv rigtig meget.
Han skal som du selv beskriver, at han også er begyndt at vise tegn til, begynde at have lidt længere vågne perioder. Han skal kunne holde hovedet selv, dreje det bevidst efter lyd, pludre og hvine højt, kluk-le, han skal støtte på sine ben, når han holdes oprejst, når han ligger på maven skal han komme op og ligge på sine albuer. Han skal dreje om sin egen akse i maveliggende stilling og begynde at trille fra mave til ryg og når han ligger på ryggen og du holder ham i hænderne, skal han begynde at kunne trække sig op i midtstilling og have styrke til at holde hovedet i denne bevægelse ...
Da han er født før tid, skal han naturligvis have lov til at have brug for lidt mere tid og det er okay, men det er vigtigt at du fornemmer at der hele tiden sker en udvikling med ham.
Du skal også sikre dig at han ikke sover så meget, at han ikke får indtaget mad nok. Det er vigtigt at hans lure ikke er så lange at han springer måltider over og ikke er i stand til at indhente dette senere og derfor ikke tager nok på ... det lyder dog ikke til at være tilfældet :)
Så ja, hvis din dreng trives og udvikler sig alderssvarende, ikke virker sløv eller på nogen måde passiv eller apatisk, så er det helt okay at han sover godt og sover længe. Men hvis du oplever at han ikke gør dette, så er det vigtigt at få tjekket, hvorfor han har behov for at sove så meget ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske