Brev:
En lille sovetryne
21. februar 2011
Alder:
4 mdr.
En lille sovetryne
Hej Helen:-)
Jeg er mor til en dejlig dreng på 4½ måned. Han er født 5 uger for tidligt, men har hele vejen igennem klaret sig uden problemer. Han trives på fuld amning og vejer ca. 7000 g.
Mit spørgsmål går på hans søvnvaner. Jeg er ikke egentlig bekymret, men undrer mig blot lidt. Han har helt fra dag 1 af haft et fantastisk godt sovehjerte, og det er vi selvfølgelig lykkelige for, men nu hvor han ikke er helt spæd mere, undrer det mig lidt at han stadig sover så meget.
Hans døgnrytme ser nogenlunde således ud:
kl. 6.30-7: Vågner og ammes fra det ene bryst
kl. 8-8.30: Ammes fra det andet bryst og puttes ud i barnevognen
Han sover så som regel 4 timer - nogle gange 3 andre gange 5
Når han står op ammes han fra det ene bryst, pusles, leger lidt og ammes så fra det andet bryst, og puttes ud efter ca. 1½ time
Han sover så igen omkring 4 timer - nogle gange 3 andre gange 5.
Når han står op er det samme rytme som om eftermiddagen og han puttes så til natten 18.30-19.
Om natten spiser han hver 4. time. Nogle nætter sover han dog 5-7 timer i streg.
Misforstå mig ikke; vi er GLADE for ikke at have problemer med søvnen! Men nu hvor han er så gammel som han er, længes jeg efter at kunne tage ham med i svømmehallen og lignende. Problemet er at han ikke kan holde sig vågen i mere end 1½ - max 2 timer. Indtil for få dage siden var det max en time, så det går da fremad. Han bliver voldsomt ked af det, når han begynder at blive træt, så prøver aldrig at holde ham vågen, når han begynder at vise træthedstegn, og man skal være rigtig hurtig hvis ikke han skal nå at blive overtræt.
Om dagen vil han KUN sove i barnevognen, og KUN udenfor. Han har fra starten elsket sin barnevogn, og nægter at sove inde om dagen. Om natten sover han i sin tremmeseng i soveværelset hos mig. Han græder altid 15-20 min. med små pauser ind imellem, når han skal falde i søvn om aftenen. Det har han gjort de sidste to måneder, og der er intet jeg gør, der kan forhindre det, så sidder bare og holder ham i hånden indtil det stopper, og han falder til ro med sin sutteklud (han nægter at bruge sut) og til sidst lægger sig til at sove.
Han er jo glad og trives, og derfor er jeg ikke bekymret for ham. Men hvad tænker du om det? Er det almindeligt? Og kan jeg forvente at det snart vender?
Hilsen