Svar: Græder kort efter putning og undgå en natamning
21. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Der sker udviklingsmæssigt meget med jeres dreng lige nu og han bliver naturligt mere og mere bevidst om verden. Han begynder også at bruge sig selv mere motorisk og kan trille omkring - men han har naturligt stadig svært ved at få sig lagt rigtig igen om natten, når han har fået drejet sig eller skubbet sig rundt i sengen.
Derfor vil børn i denne alder ofte drømme mere og de vil ofte også have brug for hjælp til stillingsskift, de kan altså vågne græde fordi de drømmer, ligesom de kan vågne og græde, fordi de har brug for at blive lagt om på den anden side, få dynen omkring sig og på den måde blive lullet videre i søvnen.
Du skal være opmærksom på når du putter ham, at du efter amning om aftenen får ham lagt ned i sin seng, inden han falder i søvn i dine arme. Ellers sker der det, at han efter lidt tid, hvor han skifter søvnfase, registrerer at han ikke ligger hvor han faldt i søvn og derfor græder og vågner yderligere op - indtil han kommer i din favn igen. Det er derfor vigtigt at han lige når at registrere, hvor du putter ham, for at han kan sove videre i sin seng.
Det vil også være en rigtig god idé at koble hans sut til en sutteklud, som han har hos dig også når han ammes og som så følger ham fra din favn og ned i sengen, når han puttes. På den måde er lidt stadig som da han faldt i søvn og det kan gøre ham ekstra tryg og rolig.
Derudover vil det være rigtig godt at lulle ham til ro i sengen, som du også forsøger nu. Du kan overveje at købe "brio-bedrockers" som du kan montere på sengens ben, så du kan vippe sengen lidt og på den måde måske give ham lidt mere ro - og ikke længere behøver tage ham op.
Med hensyn til at komme væk fra amningen om natten, så er det nødvendigt at han får både mad og mælk nok dagen igennem og derfor er du nødt til at få ham igang med skemaden. Hvis han ikke spiser nok om dagen, vil han naturligt søge sit behov ekstra om natten.
MEN, når det er sagt, så er det jo også vigtigt at skære lidt ned for mælkeindtaget om natten for at give mere plads til skemad og mælk om dagen ...
Hvis du ikke kan få ham videre i søvnen uden at amme ham, så må du gøre det, men det vil være rigtig godt at du kun giver ham brystet, lade ham die og finde roen, men brystvorten skal så lirkes ud af munden på ham og så skal putteklud, kærtegn eller lignende sættes i stedet. Behovet for bryst gøres mindre og mindre og du skal altså bevidst arbejde på at fjerne brystet og få ham til at acceptere en anden og ny måde at finde roen på.
Netop at tage ham over i din seng, tilbyde brystet, lirke brystvorten ud af munden på ham og igen og igen berolige på ny måde kan være en god løsning for jer, hvis du vil undgå for meget gråd og ulykkelighed. I starten vil han søge brystet igen, så får han det, finder roen, men så lirker du brystet ud af munden igen - gentag igen og igen, sæt kærtegn osv. i stedet og lær ham på den måde at kunne undvære brystet og nøjes med din nærhed.
Pas i øvrigt på ikke konsekvent at give sutten hver gang han vågner, selvom han nu er glad for den. Det kan medføre det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvor han vil søge efter sutten hele natten og forvente at du putter den i munden på ham ... kærtegn, klud og beroligende ord er bedre på sigt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske