Svar: Fjerne en flaske
21. februar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Mange børn trives bedst med at det er flaskerne om dagen der fjernes først og det lyder hos jer, som om at det også er den rytme, der vil passe jeres datter bedst. Som du skriver, er hun begyndt at spise mere og indtaget af mælk i dagtimerne nedsættes derfor stille og roligt og flasken inden middagsluren virker lettest at springe over.
Det lyder således som en god idé at lade hende bibeholde flaskerne aften, sen aften og tidlig morgen. Når hun bliver 10 måneder vil det være relevant at hun kun får 2 flasker (svarende til 400ml) og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. Hvordan det vil passe ind hos jer, må tiden vise.
De fleste børn spiser grød som morgenmad og godnatmad til de er flere år gamle. Grød lægger en god bund, både når dagen skal igang, men også inden barnet skal sove, som en godnatmad.
Men grøntsagsmos erstattes stille og roligt mere og mere af grøntsager, kød, fisk, pasta, ris osv. i stykker og jo bedre hun bliver til at tygge, jo mere rigtig mad vil hun spise og jo mindre mos vil hun have behov for.
Mange børn vil i 10 månedersalderen begynde at kunne undvære mos til frokost, de vil her spise godt af brød, kød, fisk, rejer, hårdkogt æg, pastaskruer og lignende og vil nyde at spise mad, hvor de kan øve deres pincetgreb. Om aftenen, når de er trætte vil de dog stadig ofte nyde at få lidt kartofler moset med sovs (som I så hjælper med) og den øvrige mad i stykker, som de så spiser selv, enten med fingrene eller med gaffel.
Med hensyn til aftenflaske, så er det faktisk børn som ender med at springe denne over og hvor den sidste flaske der så fjernes faktisk er drømmeflasken. Det kan godt være at det ender med at være sådan hos jer ... Uanset hvad, så er det nok ikke muligt at få hende til at drikke større mængder end hun gør lige nu og det behøver hun heller ikke. Det gør ikke noget, hvis det viser sig at godnatflasken fjernes før drømmeflasken. Det vil faktisk nogle gange gøre det lettere netop at følge hendes egne signaler, end at presse noget andet igennem :)
Normalt vil man skære ned i mængden lidt hen af vejen, så hun får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. Inden putning kan så sættes en godnathistorie, en godnatsang, en putteklud eller lignende i stedet og på den måde skabes et nyt ritual uafhængigt af flasken. Drømmeflasken kan på samme måde skæres ned og det nye ritual hun så til den tid har, kan sættes ind - hun kan f.eks. beroliges med den putteklud og kærtegn hun så er vant til :)
Eftermiddag er det fint at give hende frugt. Når hun bliver 9 måneder må hun få lidt mere komælk og I kan her give lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt med lidt frugtmos, revne æbler, bær, rugbrødsdrys eller hvad I nu synes. Det vil her også være fint at give hende små bidder af en havregrynsbolle, eller hvad hun nu viser behov for - det er jo en balance mellem at hun får lidt at spise, så blodsukkeret holdes stabilt og samtidig skal hun ikke have så meget, at det påvirker hendes indtag af aftensmad unødigt.
Hvis hun mest er til frugt, så er det også fint :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske