Brev:
Fjerne en flaske
21. februar 2011
Alder:
8 mdr.
Fjerne en flaske
Hej Helen,
Min datter er snart 8 måneder, og det er derfor på tide at fjerne en flaske mere, men vi ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an. Hun får pt. 4 flasker i døgnet - en før eftermiddagslur, aftenflaske ved 19-19.30-tiden, drømmeflaske kl. 22 og natflaske et sted mellem midnat og kl 6 om morgenen. De to første flasker spiser hun meget lidt af - som regel mellem 50 og 70 ml. De to andre flasker spiser hun som regel 150 ml af. Dog er hun begyndt at øge indtaget af disse flasker, så nu spiser hun ofte 180-200ml.
Egentlig vil vi helst fjerne en drømme-/natflaske, således at hun mellem aftensmad og morgenmad kun får en flaske, men samtidig er det jo også her hun indtager mest mælk. Samtidig så går der rigtig lang tid mellem aftenflaske og morgenmad, da hun får aftenflaske ved 19-19.30-tiden og morgenmad omkring kl 8. Derudover vil det være helt uproblematisk at fjerne flasken før eftermiddagsluren, da hun ofte ikke indtager særlig meget.
Skal vi "lytte" til hendes rytme og fjerne eftermiddagsflasken eller er det muligt at fjerne en flaske i løbet af natten og hvordan gør vi det? Skal vi trappe ned eller skal vi forsøge at skubbe drømmemåltidet til lidt senere og så kun give en flaske i løbet af natten?
Vores dag:
7-7.30 - står op
ca. kl 8 - morgenmad med grød
9.30 - mellemmåltid - blot lidt frugtmos
12-12.30 - frokost - grøntsagsmos og rugbrødshapsere
13.30-14 - flaske og puttes
16 - mellemmåltid - blot lidt frugtmos
18 - aftensmad - grøntsagsmos + noget af vores mad (boller i karry, farsbrød, sovs, millionbøf mv
19-19.30 - flaske og puttes
22 - drømmemåltid
00-06 - natflaske
Hvordan får vi hende iøvrigt til at drikke mere af aftenflasken? På et tidspunkt skal hun vel udelukkende ha aftenflaske, men hun drikker sjældent særlig meget af den.
Derudover så afviser hun ofte mellemmåltiderne, da hun ikke rigtig er sulten. Derfor bliver det også kun til en smule frugtmos. Er det ok? Skal eftermiddagsflasken erstattes af et mellemmåltid mere? Hun spiser dog om regel godt til hovedmåltiderne.
Hvornår kan hun udelukkende nøjes med alm mad/vores mad? Hun spiser både rugbrød til frokost, og ris, pasta og kartofler til aftensmad, men hvornår kan hun udelukkende nøjes med det og undvære sin grøntsagsmos?
Det var en del spørgsmål omkring min datters mad. Jeg ser frem til at høre dine tanker om det.
Venlig Hilsen
Mor