Svar: Flerkornsgrød - 8 mdr.
21. februar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Du kan i princippet blande alle mulige forskellige slags gryn, flager, mel og kornprodukter. Det er kun fantasien der sætter grænser :)
Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød hvis de har trukket i koldt vand i køleskab natten over, og husk ikke at bruge for mange hele kerner, da din datter naturligt stadig vil have svært ved at optage næringen fra disse og det kan give hende tynd mave.
Men du kan som sagt fint kombinere mellem forskellige typer og prøve dig frem. Du kan blande f.eks. flager af hirse, boghvede eller quinoa med havregryn, rugmel og knækkede spelt eller hvede kerner, eller byggryn.
Du skriver at du gerne vil have at grøden bliver grov nok ... Det er her vigtigt at du er opmærksom på at grød ikke behøver indeholde hele kerner for at være fuldkorn. Fuldkorn kan sagtens være både hele og forarbejdede kerner, f.eks. knækkede kerner eller kerner der er malet til fuldkornsmel. Det vigtige er, at alle dele af kernen er taget med, også skaldelene og kimen. Det er nemlig her de fleste af vitaminerne, mineralerne og kostfibre sidder.
Du kan f.eks. godt købe hvede, rug, byg, havre, hirse og ris som fuldkorn. Hvor sådan noget som solsikke, græskar, sesam, vilde ris og boghvede ikke betegnes som fuldkorn, men som kerner og frø.
Små børn, har som vi voksne godt af at få lidt fuldkornsprodukter, men det bør ikke udgøre alt i deres kost, netop fordi de har svært ved at nedbryde det. Fuldkornspasta, fuldkornsris, fuldkornsgrød osv. kan være fint at tilbyde en gang imellem, men nogle gange har de også brug for de lysere typer ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske