Svar: Lille pige spiser meget lidt
21. februar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære fortvivlede mor
Velkommen til og tak for dit brev og din fine beskrivelse af din datter. :) Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge.
For det første kan jeg ikke helt forstå, hvorfor du er blevet anbefalet at give din datter så meget sødmælk. Du bruger sødmælk i maden og giver hende også sødmælk af kop. Jeg synes det vil være meget bedre at bruge modermælkserstatning i maden. For det første indeholder det ekstra næring og energi, som hun ikke får via sødmælk, for det andet, bør børn under 9 måneder slet ikke få særlig meget sødmælk og for det tredie så ammer du jo også - så jeg synes umiddelbart at hun skal have modermælkserstatning i sin grød og vand af kop.
Derudover tænker jeg, at det er meget fint at din datter spiser små hyppige måltider og det er super godt, at hun viser interesse for at tygge og nu får mad med lidt mere bid.
Det du især skal være opmærksom på i forhold til vægtøgning, det er hendes proteinindtag og hendes fedtindtag.
Protein får hun især via kød, indmad, mælkeprodukter (måske derfor du er anbefales sødmælk?) og æg. Og med den alder hun har nu, vil det være super godt at give hende f.eks. hårdkogt æg en gang imellem.
Fedt får hun ved at du tilsætter olie, plantemargarine, smør eller lignende til grød og mos. Det vil også være rigtig godt, at du giver hende sovs og især nu, hvor hun spiser mere og mere mad i stykker. Spiser hun grøntsager i stykker, så lav en smørsovs og hæld over eller lav en 'rigtig' sovs.
Fedt gives også - og det er de vigtige fedtstoffer - ved at tilbyde hende fisk næsten dagligt. Fisk kan være smørbart fiskepålæg, det kan også være bidder af en fiskefrikadelle, lidt laks fra ovnen, fiskelasagne, fiskefilet - eller hvad I nu kunne tænkes at spise.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 06-06.30: Ammes i mors seng og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller flerkornsgrød, laves med modermælkserstatning og ekstra fedtstof, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos (tilskud af jern og vitaminer), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning først.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf mv. Suppleres med lidt grøntsagsmos (det må gerne være mos fra glas, hvis det skal være praktisk), kan også få rester fra aftensmaden. Giv hende også gerne lidt hårdkogt æg, for på den måde at få lidt ekstra protein i hende. Vand af kop.
Kl. 14: Mellemmåltid som nu med lidt yoghurt, frugt, rugbrødsdrys. Vand af kop.
Ammes og puttes til eftermiddagslur som nu.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Brug jeres mad, det kan være frikadeller, pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf eller lignende. Udgangspunkt i jeres mad og gerne mad i stykker, mad i hånden og også stadig moset mad. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød ca 19.30
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23: Ammes, hvor hun lægges til brystet og spiser mere eller mindre i søvne og putte igen.
Jeg er som udgangspunkt tilhænger af at små børn får deres behov for mad og væske dækket over døgnets 24 timer. Derfor anbefaler jeg at man ammer aften, sen aften og tidlig morgen rigtig længe, men med den alder jeres datter har nu, vil det være meget fint at amme aften, sen aften og så en gang i løbet af dagen.
Jeg synes det er vigtigt at holde amningerne og indtaget af mælk om dagen på et minimum, for netop at give plads til mere sufficient mad. Derfor anbefaler jeg også at du nu stopper amningen om formiddagen og i stedet giver et formiddagsmåltid.
Du skriver at måltiderne ofte kan tage 1 time eller mere hos jer. Så længe vil jeg ikke sidde og jeg synes ikke du skal kæmpe sådan med hende. Accepter i stedet, at hun ofte kun spiser 1/2-3/4 dl. grød eller mos og suppler så i stedet med lidt hapsere. Det gør ikke spor at hun ikke spiser mere af det forskellige, det er madens næringsindhold der er vigtigt og at hun netop spiser lidt og tit. Det er således meget bedre at hun spiser 3/4 dl. 6 gange dagligt end 1½ dl. 3 gange dagligt, som det er hos jer lige nu.
Det er en rigtig god idé at supplere med en godnatgrød inden sengetid - ikke i stedet for amning, med som ekstra supplement. Hvis du ikke er hjemme en aften, må hun få lidt mælk af en kop i stedet og så må du amme hende igen, når du kommer hjem.
Som det fremgår af min plan, så synes jeg jo det er vigtigt med en amning sen aften og anbefaler at hun her ammes i søvn. Det at hun sover så mange timer uden mad og drikke, er ikke befordrende for hendes vægt og jeg har ikke oplevelsen at det giver større sult, tværtimod, så oplever jeg ofte at børn der ikke spiser i mange timer, nærmest vender sig til at kunne undvære mad ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Jeg håber ikke det forvirrer for meget, når jeg sig et og andre noget andet. Men som jeg skrev, så må du bruge det du kan og selv vælge til og fra - her var i hvert fald lidt tanker fra mig :)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske