Svar: Sover min datter for meget om dagen?
3. februar 2011
Alder:
21 mdr.
Kære Nikkeline
De fleste børn på din datters alder, vil have brug for at sove ca 13 timer i døgnet. Ofte fordelt så de sover f.eks. 2 timer til middag og 11 timer om natten.
Hvis din datter sover 3 timer til middag, hvilket hun jo gerne må, så lyder det ikke helt forkert, at hun først er putteklar kl. 21, når hun står op kl. 7-7.30.
Jeg synes man skal gøre op med sig selv, hvorvidt det vil være fint først at putte hende kl. 21, hvor hun er parat til at sove eller om man i stedet vil forsøge at afkorte hendes middagslur .... altså vække hende, så hun ikke sover så længe der.
En anden måde du kunne forsøge er at du starter med at putte hende kl. 21, så hun falder roligt i søvn, har et ritual hun er tryg og glad ved og lærer at det at blive puttet er noget I gør inden for ca 15 minutter.
Når hun har lært dette, så putter du hende lidt tidligere, kl. 20.45 og derefter 20.30, så 20.15 og så kl. 20 som er det tidspunkt du ønsker. Samtidig skal hun op til samme tid om morgenen - uanset om det er hverdag eller weekend og rutinerne om dagen skal være de samme. Denne metode vil ofte gøre at hun af sig selv begynder at afkorte sin middagslur mere og mere, men nogle gange er man dog nødt til at afkorte den lidt samtidig med at nattesøvnen (puttetidspunktet) rykkes. Det må komme an på en prøve :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske