Svar: Flytter børnehave
1. februar 2011
Alder:
5 år
Kære Belinda
Når vi skal træffe valg for vores børn, så gør vi os en masse overvejelser og det har du også gjort i forhold til valg af ny børnehave. Det er rigtig godt og det lyder umiddelbart som et godt valg.
Du fortæller at det er en integreret institution, lillesøster går i vuggestue afdelingen, børnehaven har et rigtig godt ry, pædagogerne har allerede sagt, at de vil tage godt hånd om din datter og det er en institution du altid har ønsket dig for dine børn. Det lyder rigtig dejligt, at I har fået plads der og jeg kan sagtens forstå dit valg.
Det er dog også sådan, at når vi træffer valg, så indebærer det også altid, at der er noget vi vælger fra. Og når du bliver i tvivl i dette tilfælde, så er det fordi du vælger hendes nuværende kammerater fra. Der er ikke andre af børnene som skal flytte til samme institution, hun skal starter der alene og skabe nye sociale kontakter.
Det er min erfaring, at børn normalt er rigtig gode til at skabe nye kontakter, nye relationer og faktisk vil mange børn netop i forbindelse med institutions-sammenlægninger eller skolestart begynde at skabe relationer til andre. De holder sjældent fast ved "bedstevennen" fra børnehaven. Det er dejligt at have en ven, når man starter og lige står midt i det store skift det er, det er dejligt at kende en og have en at støtte sig til (det synes vi voksne også), men der går ofte ikke ret lang tid, så får de nye venskaber og de gamle bånd brydes, hvilket jo nogle gange, så også kan give problemer:).
Du fortæller at din datter skal gå i børnehave i ca 1 år, herefter skal hun starte i skole og dermed også i sommer SFO. Jeg tænker at hun sandsynligvis der vil møde børn fra både den ene og den anden børnehave og på den måde, naturligt vil have en ret stor bekendtskabskreds. At hun starter et nyt sted nu, behøver ikke være negativt for skolestart om et år, tværtimod, så får hun jo nye venner, som hun så kan følges med i skole plus de tidligere kammerater fra den nuværende børnehave.
Hvordan det hele kommer til at gå, kan ingen af os jo vide, men forudsætningerne for at det hele kommer til at gå godt, er gode :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske